Кафедра педагогіки
Загальна інформація
Адреса: Полтавська обл., м. Лубни
Телефон: +38 066 798 79 10 (Telegram)
Е-mail: llbutenko@gmail.com
Кафедру створено у 1923 р. на базі Донецького інституту народної освіти в Луганську.
Головна мета створення кафедри та її завдання: озброєння здобувачів вищої освіти знаннями з теоретичних основ сучасної педагогічної науки, формування практичних та творчих умінь, які необхідні для ефективної організації педагогічного процесу в умовах сучасного інформаційного середовища; розвиток навичок глобального, критичного й творчого мислення, уміння швидко адаптуватися до змін у світі інформаційних і комунікаційних технологій; залучення студентів до науково-дослідної роботи й керівництво їх науковими проектами.
Робота професорсько-викладацького складу над проблемами сучасної педагогічної науки в межах науково-дослідної теми кафедри: «Якість вищої освіти: теорія, моніторинг, технології».
Місія кафедри: формування нової генерації вчителів шкіл і викладачів закладів вищої освіти на основі оволодіння сучасними знаннями педагогічної науки, використання активних методів і прийомів викладання дисциплін. Формування навичок не тільки викладача, вихователя, дослідника, а й менеджера, коуча, керівника інноваційними проектами тощо, розвиток здібностей до інноваційної діяльності, оволодіння інформаційними технологіями, ефективними способами комунікації (спілкування з колективом і різними категоріями тих, хто навчається).
Освітня діяльність
Науково-педагогічні працівники здійснюють підготовку фахівців у галузі знань «01 Освіта/Педагогіка» за спеціальністю «011 Освітні, педагогічні науки» на другому (магістерському) рівні вищої освіти за Освітньо-професійною програмою «Педагогіка вищої школи» і за спеціальністю «011 Освітні, педагогічні науки» на третьому (освітньо-науковому) рівні вищої освіти за Освітньо-науковою програмою «011 Освітні, педагогічні науки» (011 Освітні, педагогічні науки). Також освітня діяльність проводиться в рамках інших спеціальностей у відповідності до освітніх програм і навчальних планів.
Студенти вивчають такі дисципліни:
- Педагогіка
- Педагогіка з основами педагогічної майстерності
- Педагогіка вищої школи
- Технології науково-педагогічного дослідження
- Методика викладання у вищій школі
- Інноваційні технології організації освітнього процесу у ЗВО
- Професійно-педагогічна компетентність викладача вищої школи
- Soft Skills сучасного фахівця
- Теоретичні засади педагогіки та освітньої діяльності
- Методологія та методи педагогічного дослідження
- Трендспоттинг та професійне майбутнє фахівця
- Педагогіка і психологія
- Технології роботи з джерельною базою педагогічного дослідження
- Сучасні освітні системи
- Основи педагогічної деонтології фахівця
- Основи педагогічного менеджменту
- Основи педагогічної епістемології
Бази практики: заклади вищої освіти різних рівнів акредитації та форм власності, науково-педагогічні установи, заклади підвищення кваліфікації та післядипломної освіти.
Можливості працевлаштування випускників: сферою працевлаштування випускників спеціальності «011 Освітні, педагогічні науки» є заклади, підпорядковані Міністерству освіти і науки України: заклади вищої освіти різних рівнів акредитації та форм власності, науково-педагогічні установи, заклади підвищення кваліфікації та післядипломної освіти.
Навчальний процес забезпечує професорсько-викладацький склад кафедри: 1 доктор педагогічних наук, 8 кандидатів педагогічних наук, 1 доктор філософії.
Наукова діяльність
З 2016 року кафедра розпочала роботу над новою науково-дослідною темою: «Якість вищої освіти: теорія, моніторинг, технології».
Наукова розробка комплексу питань, пов’язаних із змістом понять «якість освіти», «якість навчального процесу», «освітні технології», «технології навчання», «технології виховання», слугувала підґрунтям для подальшого вдосконалення науково-методичного забезпечення організації роботи за дисциплінами кафедри.
Згідно із темою наукового дослідження кафедри, загальною спрямованістю наукових досліджень в університеті, зокрема діяльності науково-дослідного центру «Управління якістю освіти» НАПН України, особливу увагу приділено дослідженню теоретико-методичних засад забезпечення якості вищої освіти, використанню освітніх технологій різного рівня для забезпечення якості навчальної та виховної роботи із студентами в освітньому просторі сучасного університету. Також увага приділяється вдосконаленню форм та методів самостійної роботи студентів, магістрантів, аспірантів в умовах аудиторної та позааудиторної роботи.
Інфраструктура досліджень у межах комплексної теми наукової роботи кафедри педагогіки включає наукову дослідницьку діяльність викладачів, керівництво дисертаційними дослідженнями, магістерськими та студентськими науковими роботами. За останні 5 років науковцями кафедри було опубліковано 2 одноосібні монографії. Науковці прийняли участь у 7 колективних монографіях. Опублікували понад 230 статей і тез доповідей.
Науково-дослідна та творча робота зі студентами є обов’язковою складовою частиною процесу науково-методичної й професійної підготовки майбутнього вчителя та викладача вищої школи яка націлена на вдосконалення теоретичної та практичної підготовки фахівця в сфері освіти, уміння працювати з літературою, досліджувати, аналізувати, систематизувати, узагальнювати педагогічний та науковий досвід, проводити науково-педагогічні дослідження під керівництвом викладача. Науково-дослідна робота дає можливість студентам: систематизувати здобуті теоретичні знання з відповідних педагогічних дисциплін, перевірити їх якість, удосконалювати навички наукового й креативного мислення, розвивати пізнавальну активність, аналізувати та порівнювати різні підходи щодо розв’язання певної педагогічної проблеми.
Здобувачі вищої освіти кафедри педагогіки беруть активну участь у всіх наукових заходах кафедри, залучаються до організації та проведення Днів науки, публікуються в наукових виданнях для молодих учених, беруть участь у конференціях різного рівня.
Видавнича діяльність кафедри
Кафедра педагогіки видає науковий журнал «Освіта та педагогічна наука».
Журнал «Освіта та педагогічна наука» («Education and Pedagogical Sciences») є фаховим виданням (категорія «Б») (Наказ МОН України № 886 від 02.07.2020 року (додаток № 4) з педагогічних наук (011 – Освітні, педагогічні науки, 012 – Дошкільна освіта, 013 – Початкова освіта, 014 – Середня освіта (за предметними спеціальностями), 015 – Професійна освіта (за спеціалізаціями).
Журнал включено до бази European Reference Index for Humanities and Social Sciences ERIH PLUS): https://kanalregister.hkdir.no/publiseringskanaler/erihplus/periodical/info.action?id=502395.
Електронний варіант журналу розміщується на сайті журналу (http://eps.luguniv.edu.ua/index.php/eps), на сайті репозиторію ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» (http://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/), а також на сайті Національної бібліотеки України імені В.І.Вернадського.
Соціально-гуманітарна робота
У межах соціально-гуманітарної роботи кафедра педагогіки проводить різноманітні заходи зі здобувачами першого (бакалаврського) і другого (магістерського) рівнів вищої освіти.
Основними напрямами цієї роботи є:
- сприяння розвитку в здобувачів вищої освіти почуття патріотизму, шанобливого ставлення до українських культурно-історичних цінностей (віртуальні екскурсії «Старобільськ: від любові до рідного краю – до величі України»; віртуальна літературно-краєзнавча екскурсія «Луганщина – світанкова пісня України»);
- збереження й розвиток корпоративної культури, що базується на кращих традиціях і здобутках університету (бесіда «Сучасний педагог НУШ – духовний провідник народу»; віртуальна дискусія на тему: «Корпоративна культура – невід’ємний складник іміджу Університету»);
- сприяння розвитку всебічно розвиненого, інтелігентного, соціально активного громадянина (круглий стіл «Сковорода – мудрість віків, Сковорода – мудрість майбутнього»; віртуальна дискусія «Виклики Г. С. Сковороди для сучасної педагогічної теорії та практики: до 300-річчя з дня народження Г. Сковороди; вебінар «Христина Данилівна Алчевська (1841-1920): діалог крізь століття»; вебінар для магістрантів та аспірантів «Мережеві наукові та професійні спільноти»; віртуальна дискусія «Штучний інтелект в освіті»; тренінг «Емоційний інтелект та емоційна культура педагога» (https://luguniv.edu.ua/?p=69160); «Який він – сучасний учитель Нової української школи?» (https://luguniv.edu.ua/?p=67694); віртуальна дискусія «Інформаційне освітнє середовище університету як умова формування екологічної культури студентства» (https://luguniv.edu.ua/?p=65923); серія майстер-класів для майбутніх педагогів, присвячена 100-річчю університету (https://luguniv.edu.ua/?p=67977).
- інтернаціоналізація діяльності університету, формування культури міжнаціональних відносин (бесіда «Роль емоційного інтелекту у формуванні культури міжнаціональних відносин майбутнього фахівця»; дискусія «Нетикет – культура мережевого спілкування»);
- сприяння безперешкодному доступу здобувачів вищої освіти з особливими потребами до якісного навчання, побуту, дозвілля, всебічно гармонійного розвитку (мінітренінг «Формування толерантного ставлення один до одного»; он-лайн дискусія: «Навчання людей з обмеженими можливостями здоров’я»);
- створення належних умов для адаптації випускників університету до сучасного ринку праці та стимулювання мотивації до трудової діяльності (онлайн-квест «Працевлаштування молодого вчителя»; тренінг «Секрети прогнозування успішного професійного майбутнього» (https://luguniv.edu.ua/?p=77832); тренінг «Профілактика і попередження професійних деформацій майбутнього фахівця» (https://luguniv.edu.ua/?p=64689).
Представники кафедри педагогіки є членами соціально-гуманітарної комісії університету. За їх участі були розроблені Концепція соціально-гуманітарної роботи ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»; Положення про едвайзера групи здобувачів вищої освіти ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»; Положення про організацію діяльності едвайзерів ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» тощо.
30.10.2023