Кафедра української мови
Загальна інформація
Адреса юридична: 92703, Луганська обл., м. Старобільськ, пл. Гоголя, 1
Адреса фактична: 36014, м. Полтава, вул. Коваля, 3
Телефон: +38 093 244 53 04 (Оксана Євстахіївна)
Е-mаіl: katedraum.lnu@gmail.com, dekanatfuf@gmail.com
Робочі матеріали кафедри української мови
Кафедра української мови була створена в 1921 році ‒ у рік заснування університету. Розвивалася разом із закладом освіти, зберігаючи найкращі лінгвістичні й лінгводидактичні традиції, утверджуючи важливість мовної освіти для формування громадянина, носія загальнолюдських цінностей, визначаючи пріоритети освітньої й наукової діяльності відповідно до вимог суспільства.
З 01 липня 2022 року до кафедри української мови було приєднано кафедру української філології та загального мовознавства (наказ від 23.06.2022 № 657-ВК).
Сьогодні на кафедрі працюють10 викладачів, з них 2 професори, доктор філологічних наук і доктор педагогічних наук; 8 доцентів, з них 7 кандидатів філологічних і 1 кандидат педагогічних наук. Завідувач кафедри – кандидат філологічних наук, доцент Клєщова Оксана Євстахіївна.
Щоб любити – треба знати, а щоб проникнути в таку тонку й неосяжну,
величну й багатогранну річ, як мова, треба її любити (В. Сухомлинський).
Головна мета діяльності кафедри: забезпечити вдосконалення загальних та формування професійних компетентностей майбутніх учителів та викладачів філологічних і методичних освітніх компонентів, що сприятиме якісній лінгвістичній, лінгвометодичній і мовленнєвій підготовці здобувачів першого (бакалаврського), другого (магістерського) рівнів вищої освіти та третього освітньо-наукового рівня ‒ доктор філософії (PhD).
Пріоритетні завдання кафедри: забезпечення високої якості освітніх послуг відповідно до стандартів вищої освіти та нормативних документів з організації освітнього процесу; організація освітньої, наукової і громадської роботи на засадах студентоцентризму як нової філософії освітньої діяльності з урахуванням індивідуальних якостей, здатностей, індивідуального профілю компетентностей, академічної, дослідницької та організаційно-прикладної мобільності; упровадження прогресивних методів і сучасних інформаційних технологій навчання; удосконалення методів оцінювання якості освітнього процесу; видання навчальних посібників, методичних розробок, рекомендацій, указівок за профілем кафедри; дослідження актуальних питань лінгвістики і лінгвометодики з метою постійного підвищення фахового рівня викладачів і здобувачів освіти.
Місія кафедри: дієва участь у формуванні компетентностей, зростанні професійного рівня особистості майбутнього фахівця й громадянина, його світогляду й самосвідомості.
Професорсько-викладацький склад кафедри:
Клєщова Оксана Євстахіївна к. філол. н., доцент, завідувач кафедри резюме |
Глуховцева Катерина Дмитрівна д. філол. н., професор резюме |
Нікітіна Алла Василівна д. пед. н., професор резюме |
Барилова Галина Кіндратівна к. філол. н., доцент резюме |
Безгодова Надія Семенівна к. пед. н., доцент, резюме |
Карлова Надія Миколаївна к. філол. н., доцент резюме |
Колесникова Лариса Леонідівна к. філол. н., доцент, резюме |
Кравченко Маргарита Віталіївна к. філол. н., доцент резюме |
Лєснова Валентина Володимирівна к. філол. н., доцент, резюме |
Найрулін Анатолій Олександрович к. філол. н., доцент, резюме |
|
Освітня діяльність
Кафедра діє на підставі нормативно-правової бази організації освітнього процесу в ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» ( Положення, Процедури забезпечення якості освіти )
Викладачі кафедри забезпечують реалізацію обов’язкових і вибіркових освітніх компонентів відповідно до освітніх програм:
- перший (бакалаврський) рівень вищої освіти: «014.01 СО. Українська мова і література», «014.01 СО. Українська мова і література. Мова і література (англійська)» (денна і заочна форми навчання), «035 Філологія. Українська мова та література. Літературне редагування та створення контенту»
- другий (магістерський) рівень вищої освіти: «014.01 СО. Українська мова і література», «014.01 СО. Українська мова і література. Мова і література (англійська)» (денна і заочна форми навчання).
- третій освітньо-науковий рівень доктора філософії (PhD): «035 Філологія»
Види та бази практик:
Середня освіта „Українська мова і література”, Середня освіта „Українська мова і література. Мова і література (англійська)”.
- Види практик: літературно-краєзнавча та діалектологічна, педагогічна, психолого-педагогічна, науково-педагогічна.
- Бази практик: заклади загальної середньої, передвищої фахової та вищої освіти.
Базою діалектологічної практики здобувачів першого (бакалаврського) рівня слугують населені пункти України. Про досвід організації таких практик доц. В. Лєснова та проф. Л. Ткач (Чернівці) мали змогу доповідати в Ужгороді на міжнародній науковій конференції «Ареалогія й ономастика» (http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=spml_2016_21_21 ).
У 2019 р. у Львові опублікували книгу Скарби українських говорів: тексти про борщ (https://www.inst-ukr.lviv.ua/uk/publications/books/book/?newsid=1064), яка потрапила до списку кращих книг 2019 року за версією українського ПЕН (https://pen.org.ua/najkrashhi-ukrayinski-knyzhky-2019-roku-za-verciyeyu-pen/). Доц. В. Лєснова як одна з відповідальних редакторок видання брала участь у презентації книги на Форумі видавців у Львові (2019) та представляла збірку на Міжнародному літературному фестивалі в Одесі (2020). У книзі вміщено тексти, записані студентами під час діалектологічних практик.
Можливості працевлаштування за спеціальністю 014.01 Середня освіта (Українська мова і література) галузі знань 01 Освіта/Педагогіка:
Освітньо-професійна програма
„Українська мова і література”
підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти
Робота в закладах загальної середньої освіти (гімназіях, ліцеях) різного типу та форми власності (вчитель української мови і літератури, вчитель зарубіжної літератури, педагог-організатор, керівник гуртка тощо); діяльність, пов’язана зі сферою офіційної мовленнєвої комунікації.
Освітньо-професійна програма
„Українська мова і література. Мова і література (англійська)”
підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти
Робота в закладах загальної середньої освіти (гімназіях, ліцеях) різного типу та форми власності (вчитель української мови і літератури, вчитель англійської мови і зарубіжної літератури, педагог-організатор, керівник гуртка тощо); діяльність, пов’язана зі сферою офіційної мовленнєвої комунікації, зокрема й англійською мовою.
Освітньо-професійна програма
„Українська мова і література”
підготовки здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти
Робота в закладах освіти різного типу та форми власності (вчитель української мови і літератури, вчитель зарубіжної літератури, викладач лінгвістичних, літературознавчих і методичних дисциплін, педагог-організатор, керівник гуртка, методист тощо), зокрема й на адміністративних посадах; діяльність, пов’язана зі сферою офіційної мовленнєвої комунікації.
Освітньо-професійна програма
„Українська мова і література. Мова і література (англійська)”
підготовки здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти
Робота в закладах освіти різного типу та форми власності (вчитель української мови і літератури, вчитель англійської мови і зарубіжної літератури, викладач лінгвістичних, літературознавчих і методичних дисциплін, педагог-організатор, керівник гуртка, методист тощо), зокрема й на адміністративних посадах; діяльність, пов’язана зі сферою офіційної мовленнєвої комунікації, зокрема й англійською мовою.
Наукова діяльність
На кафедрі діють 2 наукові лабораторії:
- 1. Науково-дослідна лабораторія «Сучасні технології лінгвістичного й лінгводидактичного аналізу тексту» (положення про науково-дослідну лабораторію).
Мета діяльності лабораторії – досліджувати актуальні проблеми в галузі української лінгвістики та лінгводидактики, методики навчання української мови в закладах середньої та вищої освіти, розробляти і запроваджувати в життя ефективні практики для підготовки фахівців – вчителів української мови і літератури.
Основний напрям діяльності лабораторії: виконання наукових досліджень у межах двох комплексних наукових тем, зареєстрованих в УкрІНТЕЇ:
- «Лінгводидактичні засади мовної освіти в освітніх закладах різного типу» (науковий керівник – д. пед. н., проф. Нікітіна А. В.);
- «Мовні стилі у просторі національної культури» (науковий керівник – к. філол. н., доц. Клєщова О. Є.).
- 2. Навчально-наукова лабораторія «Діалектологічні та лінгвокраєзнавчі дослідження» (положення про навчально-наукову лабораторію).
Мета діяльності лабораторії – досліджувати актуальні проблеми в галузі діалектології, ономастики та соціолінгвістики, лінгвокультурології, лінгводидактики; вчити здобувачів освіти давати лінгвістичний коментар мовним явищам дійсності; розробляти і запроваджувати в життя ефективні практики для підготовки фахівців – вчителів української мови і літератури.
У межах наукового проєкту «Структурно-семантичне і функційне дослідження лексичних одиниць та граматичних категорій в літературній мові та діалектному мовленні» (довідка про реєстрацію теми) тема репрезентована трьома проблемами:
- «Українські східнослобожанські говірки: динаміка мовної системи» (науковий керівник – д. філол. н., проф. Глуховцева К. Д.);
- «Категорія експресивності в уснорозмовному тексті» (науковий керівник – к. філол. н., доц. Лєснова В. В.).
Члени кафедри залучені до редагування та впорядкування матеріалів збірника «Лінгвістика», який виходить двічі на рік.
Загальнокафедральна наукова проблематика конкретизована в дослідженнях з сучасної української діалектології та фразеології; лінгвістики тексту, когнітивної й комунікативної лінгвістики, риторики; вивченні мови й мовлення художніх текстів; актуальних питань сучасної української лінгводидактики й методики навчання мови та мовлення в закладах освіти різного типу; вивченні особливостей формування мовної особистості учнів і студентів; проблем педагогічного дискурсу вчителя-словесника; розробленні навчально-виховних концепцій, програм, посібників з української мови.
Наукова новизна одержаних результатів полягає в обґрунтуванні методики формування комунікативної компетентності студентів, учнів закладів освіти різного типу; визначенні лінгводидактичних умов формування мовної, мовленнєвої, лінгвістичної, методичної компетентностей майбутніх учителів-словесників.
Результатом наукової роботи є опубліковані статті, тези, підручники, посібники, словники, науково-методичні розробки для студентів. Апробація результатів досліджень здійснюється на наукових та науково-практичних міжнародних і всеукраїнських конференціях, семінарах, круглих столах (сертифікати).
Традиційно кафедра упорядковує збірник матеріалів щорічної Всеукраїнської конференції імені Віктора Ужченка «Образне слово Луганщини». Було видано 19 збірників матеріалів конференцій.
- Образне слово Луганщини – 2017
- Образне слово Луганщини – 2018
- Образне слово Луганщини – 2019
- Образне слово Луганщини – 2020
- Образне слово Луганщини – 2021
- Образне слово Луганщини – 2022
Щороку впорядковується збірник науково-популярних праць викладачів і студентів «Слобожанська беседа».
Слобожанська беседа – 15 (2022)
Результати наукових досліджень викладачів кафедри української мови сприяють розвитку навчальної та професійної мобільності студентів, підвищують їхню готовність до участі в науково-дослідній роботі (сертифікати викладачів).
Залучення студентів до написання наукових статей, тез, виступів на конференціях допомагає підвищити їхній науковий рівень, визначити подальший шлях у науці.
Упровадження результатів досліджень (методичних посібників, матеріалів статей) сприяє розвитку пізнавальної активності, глибокому засвоєнню матеріалу, формуванню мовної наукової культури, що забезпечує підвищення якості професійної підготовки майбутніх учителів-словесників.
З роботами викладачів кафедри можна ознайомитися в репозиторії університету.
Міжнародні звʼязки
Кафедра співпрацює із зарубіжними освітніми закладами: Кутаїським державним університетом (Грузія), Інститутом неофілології Жешівського університету (Польща). Професорки Мзія Церцвадзе, Ольга Лєщинська та Оксана Веретюк є членами редакційної колегії фахового видання «Лінгвістика».
Спільна наукова діяльність з кафедрою сучасної болгарської мови Великотирновського університету «Святих Кирила та Мефодія» (Болгарія) – це наукові статті, опубліковані в збірниках конференцій.
Надруковано дві статті в журналі Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej (2020), що входить до наукометричних баз, зокрема Scopus.
Науково-дослідна робота зі студентами
Викладачі кафедри використовують різні форми організації науково-дослідницької роботи студентів. Створено 2 студентські наукові гуртки, проблематика яких відповідає науковим напрямам кафедри.
- 1. «Лінгвостилістика сучасного пісенного тексту» (наук. керівник – к. філол. н., доц. КлєщоваО. Є.);
- 2. «Сучасний лінгвістичний дискурс» (наук. керівник – д. філол. н., проф. Глуховцева К. Д.).
Здобувачі освіти досліджують мовностилістичні особливості текстів різної стильової належності, семантичні особливості функціювання мовних одиниць у текстах різних стилів, етнічно-фразеологічні аспекти сучасної лінгвістики, теоретичні й практичні аспекти сучасного лінгводидактичного дискурсу. Результатами наукової роботи студентів є публікації статей і тез, виступи на науково-практичних конференціях, семінарах, педагогічних читаннях, днях науки в університеті, захисти робіт на наукових конкурсах.
Можливості неформальної освіти здобувачів
12.01.2024