Кафедра психології
Загальна інформація
Адреса: Полтава, вул. Івана Банка, 3; Полтавська обл., м. Лубни, вул. Віктора Новікова, 2
Телефон лаборанта: +38 066 158 41 65
Е-mаіl: psykaf.lnu@gmail.com
Кафедра психології була створена у вересні 1978 року.
Тоді кафедру очолив, профессор Г. А. Амінєв. При кафедрі була створена та оборудована сучасна психофізіологічна лабораторія. Розпочались активні дослідження психофізіології пам’яті, в яких приймали участь як викладачі кафедри так і здобувачі вищої освіти.
Головна мета створення кафедри – якісна психолого-педагогічна підготовка майбутніх спеціалістів-психологів, які матимуть глибокі наукові уявлення про природу та механізми психіки, про методи та особливості процесу дослідження психічних явищ та станів, розвинуту здатність до практичного застосування психологічних знань в умовах професійної діяльності, спираючись на положення професійної етики. Також забезпечення навчальних дисциплін психолого-педагогічного циклу на всіх факультетах університету.
Місія кафедри – сприяння розвитку психологічної культури громадян України за рахунок підготовки висококваліфікованих сучасних фахівців-психологів, які органічно поєднують в високий рівень теоретичної та практичної підготовки, готовність до саморозвитку, творчої самореалізації та духовності.
Освітня діяльність
На кафедрі здійснюється підготовка висококваліфікованих фахівців-психологів за першим (бакалаврським) та другим (магістерським) рівнями освіти.
На кафедрі викладаються наступні освітні компоненти:
- Загальна психологія з практикумом
- Психодіагностика з практикумом
- Вікова та педагогічна психологія з практикумом
- Соціальна психологія з практикумом
- Історія психології
- Клінічна психологія
- Психологія особистості
- Експериментальна психологія
- Основи психологічного консультування та психотерапії
- Основи психокореції
- Психологія девіантної поведінки
- Технології надання групової психологічної підтримки дітям та дорослим
- Психологія організації та управління
- Політична психологія
- Основи психогігієни та психопрофілактики
- Психологія сім’ї та сімейне консультування
- Діяльність психолога в різних галузях праці
- Теорія та методологія психологічного дослідження
- Сучасні технології психосоціальної підтримки людини в умовах криз та/або надзвичайних ситуацій
- Методика викладання психології
- Етичні аспекти роботи психолога
- Індивідуальна та групова робота з різними категоріями клієнтів
- Гендерна психологія
- Психосоматика
- Психологія ментального здоровя
- Таймменеджмент
- Кіберпсихологія
- Психологія стресу
Види практики: науково-дослідна практика та виробнича практика з психологічної допомоги.
Навчальний процес спрямований на формування базових теоретичних та прикладних знань в основних галузях психології та оволодіння навичками, необхідними для ефективного надання психологічних послуг, що надасть можливість випускникам автономно вирішувати проблемні професійні завдання на індивідуальному, груповому, організаційному і соціальному рівнях.
Бази практик. В якості бази практик кафедра використовує школи, ліцеї, дитячі садочки, соціально-психологічні та реабілітаційні центри, консультативні центри, центри надання екстреної психологічної допомоги.
Можливості працевлаштування. Психолог у закладах освіти; Психолог на підприємстві; Психолог в органах державної влади та управління; Психолог-консультант; Молодший науковий співробітник (психологія), Науковий співробітник-консультант (психологія); Консультант центральної психолого-медико-педагогічної консультації; Фахівець з найму робочої сили; організатор з персоналу; Фахівець з вирішення конфліктів (побудова сфера); Фахівець з питань вирішення колективних трудових спорів (конфліктів); Психолог системи освіти, соціальних служб, служб допомоги молоді, експерт, соціальний менеджер в органах державного управління та місцевого самоврядування.
Навчальний процес забезпечують викладачі кафедри психології:
- Черновська Лілія Володимирівна – завідувач кафедри, кандидат психологічних наук
- Пашко Тетяна Анатоліївна – кандидат психологічних наук, доцент
- Репкіна Наталья Володимирівна – кандидат психологічних наук, доцент
- Макаров Володимир Іванович – кандидат педагогічних наук, доцент
- Дубчак Галина Михайлівна – доктор психологічних наук, професор
- Товстуха Олеся Миколаївна – кандидат педагогічних наук, доцент
- Назмієв Антон Олександрович – доктор філософії, асистент кафедри психології
- Гліченко Олена Олександрівна – асистент кафедри психології
- Чумак Ольга Олександрівна –асистент кафедри психології
- Федотова Тетяна Володимирівна –асистент кафедри психології
- Шевякова Інеса Петрівна – асистент кафедри психології
- Харченко Анастасія Андріївна – асистент кафедри психології
Сертифікати про стажування викладачів кафедри психології
Наукова діяльність
Кафедра психології проводить наукові дослідження в межах наукової теми «Становлення суб’єкту життєвого шляху в сучасному соціально-психологічному просторі».
Викладачами кафедри здійснюються актуальні дослідження в різних галузях теоретичної та прикладної психології.
Останні роки дослідження кафедри були спрямовані на вивчення психологічних детермінант психічної активності людини в умовах соціально-політичної та економічної нестабільності в країні:
- Розглянуто психологічні особливості становлення професійної стресостійкості майбутніх фахівців соціономічнихпрофесій (Дубчак Г.М.)
- Уточнене та розширене розуміння соціальної компетентності особистості у проблемогенному соціумі (Черновська Л.В.)
- Розширено розуміння особливостей змін свідомості особистості під впливом травматичних життєвих подій ( Пашко Т. А.)
- Уточнено поняття «діалогічності» як основи професійного спілкування психолога та клієнта (Гліченко О. О.)
- Доповнено поняття ПТСР та розуміння особливостей впливу військової травми на мирних жителів та уточнені критеріїї необхідності надання психологічної допомоги різним верствам населення, постраждалого від збройного конфлікту в країні (Пашко Т. А., Макаров В.І.,Федотова Т. В.)
- Доповнено зміст поняття розвиваючого навчання в сучасній школі (Репкіна Н. В.).
- Розширено розуміння вікових особливості прояву перфекціонізму як особистісної якості людини ( Шевякова І. П.).
- Уточнено розуміння особливостей процесу смолоутворення особистості у період ранньої дорослості (Чумак О. О.).
Зараз на кафедрі розробляється комплексна програма психологічної реабілітації різних верств населення країни, постраждалого від збройного конфлікту. В реалізації цього проекту приймають участь провідні викладачі та магістранти кафедри.
Викладачі кафедри приймають активну участь у вирішенні актуальних завдань регіону, у зв’язку із необхідністю подолання наслідків військового конфлікту в країні. Впродовж 2015-2019 року була проведена серія тренінгів для ВПО та жителів АТО сумісно з Центрами зайнятості області за темою «Формування навиків самодопомоги та самореалізації в умовах підвищеної соціальної напруги».
Також була проведена серія семінарів для громадських діячів «Формування навичок соціального посередництва» при підтримці коаліції громадських діячів «Українська миротворча школа» та групи психотерапевтичної допомоги для родин загиблих військових.
Кафедра співпрацює з Інститутом психології імені Г. С. Костюка, Інститутом політичної та соціальної психології м. Київ, Національним універститетом «Києво-могилянська академія» та ДНУ ім. О. Гончара. Результатами співпраці з зазначеними науковими закладами стали наукові публікації викладачів та організація науково-практичних семінарів та конференцій.
На кафедрі регулярно проводяться науково-практичні семінари для психологів, соціальних працівників та медиків м. Старобільська та Луганської області.
Тематика магістерських досліджень відповідає актуальним завданням сучасної теоретичної та прикладної психології. Серед найбільш цікавих тем «Психологічні особливості депресивних проявів вимушених переселенців та шляхи їх подолання», «Психологічні особливості емоційного вигорання державних службовців», «Психологічні особливості уявлення про часову перспективу у мирного населення постраждалого від військового конфлікту в Україні», «Психологічні особливості переживання військового конфлікту в Україні учнями юнацького віку», «Психологічні особливості психоемоційної сфери матерів які виховують дітей з особливими потребами», «Соціально-психологічні особливості самотніх жінок».
Вибір тем досліджень зумовлений актуальними потребами практики магістрантів, які працюють вихователями, соціальними працівниками, психологами в навчальних закладах та реабілітаційних центрах Луганської і Полтавської області та України загалом.
Результати захисту магістерських робіт свідчать про те, що всі магістранти повністю і на високому рівні засвоїли програму курсу і отримали якісні знання та професійні навички для виконання обов’язків викладача психології.
Кращими магістерськими кваліфікаційними роботами були визнані наступні – Соргіна Т. «Психологічні особливості уявлення про часову перспективу у мирного населення постраждалого від військового конфлікту в Україні», Юдіна І. «Бідність як стиль життя сучасних українців дорослого віку» та Кондратенко І. «Соціально-психологічні особливості самотніх жінок».
Міжнародна діяльність
Дубчак Галина Михайлівна бере участь у наступних проєктах у Польщі: Child Rearing Practices as Predictors of Readiness for Aggression and Prejudce among Adolescents – Cross-national, Comparative Study (2010-2015, Академії Спеціальної Педагогіки ім. М. Гжегожевської в Варшаві); Intra-familial Relations in Childhood as Predictors of Readiness for Aggression In Young Adults – Cross-national, Comparative Study (2010-2015, Академії Спеціальної Педагогіки ім. М. Гжегожевської в Варшаві); POWR.02.10.00-00-9003/17: Opracowanie i upowszechnianie narzędzi diagnostycznych wspierających pomoc psychologiczno-pedagogiczną – obszar osobowościowy / Розробка діагностичних інструментів підтримки психолого-педагогічної допомоги в особистісній сфері (2022-20023, UKSW, Міністерство науки Польщі спільно з Євросоюзом); POWR.02.10.00-00-9004/17: Opracowanie i upowszechnianie narzędzi diagnostycznych wspierających pomoc psychologiczno-pedagogiczną – obszar emocjonalno-społeczny / Розробка діагностичних інструментів підтримки психолого-педагогічної допомоги в емоційній та соціальній сфері (2022-20023, UKSW, Міністерство науки Польщі спільно з Євросоюзом).
У Instytut Psychologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (UKSW) забезпечує викладання наступних дисциплін: Narzędzia diagnozy psychologicznej dziecka i młodzieży / Методи психологічної діагностики дітей та підлітків; Psychologia wspomagania rozwoju / Психологія підтримки розвитку; Diagnoza funkcjonalna trudności w radzeniu sobie ze stresem / Функціональна діагностика труднощів подолання стресу; Metody radzenia ze stresem / Методи подолання стресу; Psychologia stresu / Психологія стресу.
Репкіна Наталя Володимирівна має плідну та багаторічну співпрацю з вченими з Бразилії, з Федерального університету м. Уберляндія, яка почалась з листопада 2017 року й активно продовжується по теперішній час. Головний партнер у цьому співробітництві – професор Roberto Valdés Puentes (Professor de idática, Universidade Federal de Uberlândia).
За період співпраці зроблено спільних 12 публікацій у Бразильських наукових виданнях, з них 9 глав у 6 монографіях, написаних у співробітництві з Роберто Пуентесом.
В червні 2018 р. проводився 3 Міжнародний конгрес з Розвивального навчання за системою Ельконіна – Давидова – Рєпкіна, на який Репкіна Н.В. була запрошена для читання лекцій та двох доповідей на пленарному засіданні (фото нижче).
У 2022 за запрошенням Федерального університету м. Уберляндія брала участь в у міжнародному проекті з проблем культурно-історичної психології, прочитано 20 годин міжнародних лекцій (сертифікат надається), результати колективного дослідження оприлюднені у періодичному виданні «Enfoque histórico-cultural e aprendizagem desenvolvimental: aproximações e distanciamentos entre os principais representantes». Одна з лекцій проходила онлайн в Ютубі.
Репкіна Н.В. є членом наукової редколегії періодичного видання OBUTCHÉNIE Федерального університету м. Uberlândia (Бразилія) з 2019 року по теперішній час (список редколегії).
У жовтні 2024 р. брала участь у захисті дисертації на звання професора Андреа Лонгеззі в якості консультанта.
Керівник відділу «Дидактика» Роберто Вальдес Пукнтес презентує лекцію для викладачів інституту Дидактики федерального університету м. Уберляндія та магістрантів і аспірантів на тему «Суб’єкт навчальної діяльності» (зліва направо: перекладач Андрій Міщенко, Наталія Репкіна, проф. Андеа Лонгеззі, проф. Роберто Вальдес Пуентес.
Організаційні збори здобувачів вищої освіти ОП «Психологія» 2024/2026 року вступу
Відбулись організаційні збори здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня вищої освіти 2024/2026 року навчання. На конференції були обговорені питання:1) змісту та графіку навчального процесу за ОП «Психологія»; 2) інструктажу з техніки безпеки; 3) обрання наукового керівника та теми магістерського дослідження; 4) технології вибудови індивідуальної траєкторії навчання.
Здобувачі вищої освіти ОП «Психологія» жваво обговорювали різні аспекти освітньої діяльності в межах ОП «Психологія». Викладачі, які забезпечують освітній процес за ОП «Психологія» представили свої наукові інтереси та озвучили політику освітньої діяльності в межах ОП.
17.10.2024