Луганський національний університет імені Тараса Шевченка

Кафедра початкової освіти

 

Загальна інформація

Адреса: Полтавська область,  м. Лубни

Телефон: 050 987 29 51

Е-mаіl:  mordovcevanv@gmail.com

У 1980 р. наказом Міністерста освіти УРСР №220  від 29.08.80 р. на факультеті підготовки вчителів початкових класів (пізніше він став педагогічним, психолого-педагогічним, і, нарешті, навчально-науковим інститутом педагогіки і психології) було створено кафедру методики викладання філологічних дисциплін у початкових класах, яка об’єднала викладачів української мови, дитячої літератури й методичних дисциплін філологічного циклу. З 1989 року вона отримала назву «кафедра філологічних дисциплін і методики їх викладання в початкових класах», а з 2000 року – «кафедра філологічних дисциплін»), яка сприяло вдосконаленню лінгвістичної й літературознавчої підготовки вчителів початкової школи й вихователів закладів дошкільної освіти.

Понад сорок років кафедра філологічних дисциплін потужно працювала у співпраці з колективом кафедри дошкільної і початкової освіти, викладаючи освітні компоненти з гуманітарних і філологічних напрямів на спеціальностях «Початкова освіта», «Початкова освіта. Українська мова і література», «Дошкільна освіта». У зв’язку з реорганізацією структурних підрозділів університету, у тому числі й кафедр (відповідно до статті 36 Закону України «Про вищу освіту»), з серпня 2023 року в ННІПП була створена кафедра «Початкової освіти» з метою цілеспрямованої підготовки майбутніх вчителів початкової школи.

Сьогодні на кафедрі працюють 13 викладачів – доктори та кандидати педагогічних і філологічних наук, досвідчені асистенти, здобувачі третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти, лаборанти. Основним завданням колективу є надання якісних, високопрофесійних послуг на засадах компетентнісного підходу до змісту професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи в умовах інноваційного освітнього простору.

Місія кафедри

Колектив кафедри початкової освіти демонструє творчий підхід у підготовці фахівців,  впроваджує новаторські ідеї у формуванні змісту початкової освіти, успішно запроваджує високі європейські стандарти на національну науково-освітню ниву.


Освітня діяльність

Кафедра здійснює підготовку фахівців за освітніми (освітньо-кваліфікаційними) рівнями «бакалавр», «магістр»; освітньо-науковим ступенем «доктор філософії».

Здобувачі освіти 013 «Початкова освіта», «Початкова освіта. Українська мова і література»(ОС «бакалавр») опановують такі освітні компоненти:

  • Педагогіка: інтегрований курс
  • Дидактика початкової освіти
  • Менеджмент в системі початкової освіти
  • Основи науково-педагогічних досліджень
  • Сучасна українська мова з практикумом
  • Культура мовлення з практикумом виразного читання
  • Дитяча література з основами літературної освіти
  • Методика викладання мовно-літературної освітньої галузі
  • Методика викладання інтегрованого курсу “Я досліджую світ”
  • Методика викладання математичної освітньої галузі
  • Методика викладання соціальної і здоров’язбережульної та фізкультурної освітньої галузі
  • Методика викладання мистецької освітньої галузі
  • Методика викладання технологічної освітньої галузі
  • Методика викладання громадянської та історичної освітньої галузі
  • Методика викладання інформатичної освітньої галузі з основами медіаграмотності
  • Основи теоретичного курсу математики
  • Основи природознавства
  • Психолінгвістика
  • Основи мовної комунікації
  • Літературне краєзнавство
  • Історія української літератури
  • Ознайомча практика з навчально-виховної роботи вчителя початкових класів
  • Перші дні дитини в школі (навчальна практика)
  • Навчально-методична педагогічна практика
  • Педагогічна практика в початковій школі
  • Організаційно-методична педагогічна практика

Здобувачі освіти за ОС «магістр» спеціальностей «Початкова освіта», «Початкова освіта. Українська мова і література» вивчають такі освітні компоненти:

  • Логіка та методологія наукового пізнання
  • Мовленнєва комунікація в професійній діяльності вчителя початкових класів
  • Педагогіка вищої школи
  • Проєктування та методичний супровід освітнього процесу в початковій школі
  • Теорія і методика викладання педагогіки початкової школи
  • Управління якістю початкової освіти
  • Культура наукового спілкування українською мовою
  • Педагогічні інноваційні технології в початковій школі
  • Сучасний літературний процес: європейський контекст
  • Науково-дослідна практика
  • Науково-педагогічна практика

Можливості працевлаштування випускників:

Учитель початкових класів (української мови і літератури,) загальноосвітніх шкіл різних форм власності, шкіл-інтернатів, вихователь у початковій ланці державних та приватних освітніх закладів.


Наукова діяльність

На кафедрі активно розробляється комплексна наукова тема «Компетентнісний підхід до змісту професійної підготовки фахівців початкової школи в умовах інноваційного освітнього простору».

В межах цієї роботи здійснюється організація й проведення всеукраїнських наукових, навчально-методичних конференцій, семінарів, тренінгів з проблем Нової української школи, майстер-класів, підручників, навчально-методичних видань, укладання навчальних програм, створення дистанційних курсів тощо.

Основними науковими проблемами, над якими працюють науково-педагогічний склад кафедри та здобувачі освіти є:

  • запровадження компетентнісного підходу і нових технологій навчання в початковій школі;
  • інноваційні освітні технології в системі початкової, загальної середньої, вищої освіти;
  • удосконалення методик творчого, інтелектуального, художньо-естетичного розвитку здобувача освіти; технологічність освітнього процесу;
  • реалізація принципу дитиноцентризму; формування цілісної, усебічно розвиненої особистості з активною життєвою позицією;
  • розвиток критичного мислення майбутнього фахівця початкової освіти;
  • формування комунікативної компетентності здобувача освіти;
  • міжпредметна інтеграція в процесі мовленнєвого розвитку дітей в НУШ;
  • формування національних цінностей у здобувачів освіти;
  • художньо-естетичне виховання на уроках і в позаурочній діяльності.

Кафедра стала організатором Всеукраїнських наукових, науково-практичних конференцій «Сучасні тенденції в навчанні української, російської та іноземної мов в закладах освіти різних типів», «Філологія й лінгводидактика в науковому дискурсі ХХІ століття», «Стратегічні пріоритети філології й лінгводидактики в умовах реформування освітньої системи в Україні», «Українська література для і про дітей: історичні здобутки й тенденції розвитку», «Дитинство і література: поетика, методика, дидактика», «Євроінтеграційні пріоритети філології й лінгводидактики в освітній системі України», круглого столу «Актуальні проблеми лінгводидактики в контексті сучасних викликів»  тощо. Кафедра є співорганізатором Усеукраїнської студентсько-викладацької науково-практичної інтернет-конференції з міжнародною участю «Сучасні тенденції та перспективи мовно-літературної освіти в Україні», що традиційно проводиться на базі  навчально-наукового інституту філології та історії Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка; Всеукраїнської студентської науково-практичної on-line конференції «Актуальні проблеми сучасної філології та лінгводидактики» на базі ПВНЗ «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука».

За наслідками роботи конференцій та семінарів традиційно впорядковуються збірники наукових праць, зокрема й фахові: «Вісник Луганського національного університету ім. Тараса Шевченка: педагогічні науки»; «Стратегічні пріоритети філології й лінгводидактики в умовах реформування освітньої системи в Україні», «Навчання філологічних дисциплін у контексті сучасних викликів» та ін.

Викладачі кафедри беруть активну участь у наукових та науково-практичних конференціях в Україні (м. Київ, м. Львів, м. Глухів, м. Вінниця, м. Харків та ін.) й за кордоном (Польща, Німеччина, Болгарія, Чехія та ін.). Працюють над монографіями, дисертаціями на здобуття ступеня доктора філософії, доктора наук. Кафедра випустила колективну монографію у видавництві, що входить до класифікації SENCE Actual problems of philological sciences and methods of teaching: collective monograph / O. Goroshkina, I. Hlukhovtseva, K. Hlukhovtseva, V. Kyzylova, etc.; edited by Professor V. V. Kyzylova. LvivToruń : LihaPres, 2021. 252 с.

Підвищення кваліфікації викладачів кафедри початкової освіти здійснюється шляхом стажування у закладах вищої освіти України, участі у науково-практичних семінарах, тренінгах (в Україні й за кордоном), проходженні онлайн-курсів на електронних платформах (Рrometheus, Erasmus та ін.). Мордовцева Н. В., Цалапова О. М., Починкова М. М., Пушко В. Ф., Маркотенко Т. С., Мельник Л. В., Правова Н. В. проходили міжнародне стажування «Фандрейзинг та організація проєктної діяльності в закладах освіти: європейський досвід» (6 кред.  ECTS). Програма розроблена фундацією «Зустріч» (Польща) спільно з кафедрою Польсько-Українських Студій Ягеллонського університету (Польща), Луганським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти (Україна) та громадською організацією «Соборність» (Україна). Кизилова В. В. пройшла міжнародне стажування за програмою «INTERNATIONAL LEGAL COMMUNICATION» (law, economics, psychology, public administration) у Варшавському університеті (Польща, Європейський сертифікат 4,5 кредити ECTS з додатком за напрямом філологія, педагогіка). Пушко В. Ф. пройшла стажування за міжнародною програмою «Разом із Визначними Лідерами Сучасності: Цінності, Досвід, Знання, Компетентності і Технології для Формування Успішної Особистості та Трансформації Оточуючого Світу» обсягом 6  кредитів ECTS (180 год.) й отримала міжнародний освітній грант від International Historical Biographical Institute (Dubai ‒ New York – Rome – Jerusalem – Beijing).

Науково-дослідна робота зі студентами

Невід’ємним складником наукової роботи колективу кафедри є науково-дослідна робота зі студентами. Вона спрямована на формування в майбутніх фахівців дослідницької компетентності; розвиток творчого мислення та індивідуальних здібностей у вирішенні практичних професійно орієнтованих завдань, навичок самостійної пошукової діяльності, накопичення досвіду дослідницької роботи. НДРС охоплює такі напрями: участь у проведенні предметних олімпіад, конкурсу студентських наукових робіт; організація і проведення наукових і науково-практичних конференцій різних рівнів; участь студентів і магістрантів у наукових заходах інших закладів вищої освіти України й за кордоном, у роботі проблемних груп; підготовка наукових публікацій.

Щорічно у квітні кафедра початкової освіти проводить  Дні науки й Педагогічні читання. У їх межах традиційними стало проведення Всеукраїнських студентських наукових конференцій  «Особливості комунікації в різних типах дискурсу», «Мова й література в проєкції різних наукових парадигм», «Початкова школа в новій освітній реальності: традиції й інновації, проблеми й перспективи», регіонального науково-практичного семінару «Проблеми лінгводидактики дошкільної та початкової освіти».

Під керівництвом викладачів студенти працюють над науковими дослідженнями, проєктами, що репрезентовано кафедральними науковими й навчально-методичними збірниками «Мова й література в проєкції різних наукових парадигм» (14 збірників протягом 2009 – 2023 р.р.); «Методична скарбничка педагога» (11 збірників протягом 2011 – 2023 р.р.).

 

Всеукраїнська науково-практична конференція «Стратегічні пріоритети філології й лінгводидактики в умовах реформування освітньої системи в Україні»

Всеукраїнська науково-практична конференція «Євроінтеграційні пріоритети філології й лінгводидактики в освітній системі України», 10 листопада, 2023

Всеукраїнська студентсько-викладацька науково-практична конференція «Мова і література в проєкції різних наукових парадигм»

 

21.12.2023

© Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2007-2024