Зустріч з науковцями НАПН України
2.12.2021
Факультет української філології та соціальних комунікацій долучився до зустрічі з науковцями Інституту педагогіки НАПН України.
1 грудня 2021 року студентсько-викладацький колектив факультету української філології та соціальних комунікацій, учителі-словесники Луганщини разом з викладачами Волинського національного університету імені Лесі Українки та освітянами Волині поспілкувалися зі співробітниками відділу навчання української мови та літератури Інституту педагогіки НАПН України проф. Оленою Горошкіною і проф. Ніною Голуб – авторами модельних програм і підручників з української мови.
«Модельна програма відображає стратегію освітньої діяльності, є основою академічної свободи вчителя. Підручник має бути компетентнісно орієнтованим» – такий лейтмотив презентованих результатів своєї праці визначили провідні науковиці в галузі методики навчання української мови.
Привітала учасників заходу завідувачка відділу Олена Горошкіна, яка наголосила на значенні модельних програм: «Вони відображають стратегію організації мовної освіти в час реформування української школи, є основою подальшого розвитку академічної свободи вчителів-словесників, реалізації їхніх творчих задумів щодо планування освітньої діяльності учнів з метою формування їх як компетентних мовців».
Головний науковий співробітник Ніна Голуб розповіла про переосмислення традиційних ідей навчання української мови в школі і зазначила: «Тривалий час було сконцентровано увагу на засвоєнні теоретичного матеріалу й не готували учнів до реального життя в соціумі, тому назріла потреба перегляду мети чинних програм з української мови. Презентована модельна програма спрямована на розвиток особистості здобувача освіти засобами предмета».
Привернула увагу слухачів інформація професорки про зміни в структурі й змістовому наповненні програми: вертикаль представлена трьома ключовими компонентами («Очікувані результати», «Зміст навчального предмета», «Види навчальної діяльності»), збережено три змістові лінії програми (мовна, мовленнєва і соціокультурна), зокрема визначені результати навчання відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти. Змістовий компонент програми поділено на блоки: предметний, метапредметний і компетентнісний, які узгоджують взаємодію змістових ліній програми. Авторка схарактеризувала особливості цих змістових ліній, наголосила на важливості соціокультурної лінії програми, яка скеровує на формування компетентностей для комфортного входження учнів у соціум та має бути відображена насамперед у підручниках. Доповідачка переконала аудиторію у необхідності жанрового підходу до навчання української мови, який відображено в посібнику «Мовленнєві жанри на уроках української мови в ліцеї», створеному науковцями відділу навчання української мови та літератури.
Про те, як реалізована модельна програма в підручнику з української мови для учнів 5-го класу, розповіла Олена Горошкіна: «Підручник спрямований на реалізацію ідей компетентнісно орієнтованого навчання української мови, побудований з дотриманням відповідних цій ідеї принципів – відповідності Державному стандарту, спроможності реалізувати завдання НУШ, життєвої доцільності й функційності знань, умінь і навичок, розвивальному характерові, високому рівню новизни, доступності».
Особливу зацікавленість у слухачів викликала продемонстрована науковицею презентація підручника – наочне представлення структури параграфа, що містить тему уроку, соціокультурні теми, слово дня, цілевизначення, осмислення теми, застосування знань і вмінь, рефлексію, домашнє завдання (за варіантами).
Освітяни переконалися, що параграфи презентованого підручника гармонійно поєднують вимоги мовної, мовленнєвої та соціокультурної ліній модельної програми, підручник реалізує принцип текстоцентризму в мовній освіті школярів, спрямований на формування не тільки предметної, але й ключових компетентностей учнів, загалом книга може бути надійним путівником професійної діяльності словесників і основою особистісного розвитку учнів.
Присутні на зустрічі висловили підтримку концептуальних ідей, презентованих авторами модельної програми й підручника, розуміння їх лейтмотиву, прийшли до висновку про необхідність удосконалення педагогічної діяльності в закладах вищої й загальної середньої освіти, важливість об’єднання зусиль академічної спільноти, викладачів і вчителів у питаннях реформування мовної освіти.
За інформацією
кафедри української мови