Всеукраїнська науково-практична конференція
2.11.2015
Конференція «Національно-патріотичне виховання дітей і молоді в контексті ствердження суб’єктності української держави» відбулася 30 жовтня у ЛНУ.
Ініціатором і організатором конференції виступив Інститут педагогіки і психології. У конференції взяли участь понад 100 науковців з усіх регіонів України – міст Києва, Полтави, Бердянська, Мелітополя, Кам’янець-Подільська, Ужгорода, Вінниці, Харкова, Старобільська, Сєвєродонецька, Лисичанська та ін.
Безпосередніми учасниками конференції стали науково-педагогічні працівники Луганського національного університету імені Тараса Шевченка, Національного університету оборони України імені Івана Черняховського (м. Київ), Київського університету імені Бориса Грінченка; бойові командири із зони АТО.
Конференцію відкрив голова оргкомітету, ректор університету, доктор педагогічних наук, професор Сергій Савченко. Він відзначив гостру актуальність заявленої теми в умовах війни та інформаційної агресії на Сході України, а також у світлі Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016 – 2020 роки, затвердженої Указом Президента України 13 жовтня 2015 року № 580/2015. Тепер національно-патріотичне виховання повинне стати провідним напрямом освітньої діяльності та наукових досліджень в Україні й університеті на міждисциплінарному рівні – у галузях філософії, соціології, політології, педагогіки, психології, філології тощо.
Заступник голови оргкомітету конференції, доктор педагогічних наук, професор Олена Караман здійснила аналіз матеріалів конференції, виділивши два основні завдання, які вона вирішує:
- філософське, історичне, політичне осмислення таких злободенних питань і феноменів, як українська держава, нація, громадянське суспільство, національна ідея України, причини і смисли гібридної війни, геополітичні смисли антитерористичної операції, боротьба за незалежність України та становлення української політичної нації, поствоєнний розвиток України, які повинні стати підґрунтям для розуміння місії, глибинного змісту й специфіки національно-патріотичного виховання дітей і молоді на сучасному етапі розвитку України;
- наукове обґрунтування, розробка, навчально-методичне й інформаційне забезпечення системи національно-патріотичного виховання дітей і молоді як підсистеми безперервної освіти в Україні; залучення до національно-патріотичного виховання дітей і молоді всіх інститутів громадянського суспільства.
Командир взводу «Айдар», учасник АТО Віктор Малахов висловив власне бачення на мету і зміст національно-патріотичного виховання дітей і молоді, які він убачає в об’єднанні нації на основі збереження історичної пам’яті, наслідуванні молоддю найкращих прикладів мужності борців за свободу і незалежність України захисників, які сьогодні відстоюють суверенітет та територіальну цілісність держави у боротьбі із зовнішньою агресією.
Кандидат філософських наук, доцент Національного університету оборони України імені Івана Черняховського (м. Київ) Людмила Будагьянц виступила з обґрунтуванням філософських засад національно-патріотичного виховання в сучасній Україні. Фундаментальні поняття «нація», «патріотизм» вона розкрила в контексті європейської політичної філософії демократії через зіставлення з фундаментальними цінностями Великої французької революції, адже саме в ній були закладені принципово нові смисли цих понять. Мету національно-патріотичного виховання молоді вчена вбачає в перетворенні українського народу на політичну націю, що має спільний проект майбутнього, заснований на суверенітеті й незалежності України, демократії, зверхності права та загальнолюдських цінностей.
Кандидат політичних наук Вадим Богайчук, викладач того ж університету, підкреслив особливу роль національно-патріотичного виховання в гібридній війні, навів результати останніх досліджень у галузі воєнної соціології, довівши присутнім, що наразі збройні сили України є одними з найбільш мотивованими й підготовленими в Європі.
Далі виступили представники педагогічної науки Н. Гавриш, В. Швирка, Л. Бутенко, М. Єпіхіна, Н. Мородовцева з обґрунтуванням змісту, форм, методів національно-патріотичного виховання всіх вікових категорій дітей і молоді – дошкільників, молодших школярів, учнів основної і старшої школи, студентів ВНЗ в усіх інститутах соціалізації – сім’я, дошкільний заклад, загальноосвітня школа, професійно-технічні та вищі навчальні заклади, заклади позашкільної освіти й виховання, різнопрофільні інститути громадянського суспільства. Зокрема, Наталія Гавриш, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри дошкільної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка презентувала присутнім можливі зміст і засоби формування у дошкільників позитивного образу України.
По закінченню пленарного засідання учасники конференції розійшлися по секціям, на засіданні яких продовжили обговорення заявленої теми. За підсумками конференції було винесено рішення, відповідно до якого перед освітянами й науковцями стоїть завдання реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016–2020 роки, розробки в її межах змісту, навчально-методичного й інформаційного забезпечення процесу національно-патріотичного виховання всіх категорій дітей і молоді на основі використання потенціалу освітньої, виховної та соціальної діяльності.