Луганський національний університет імені Тараса Шевченка

Зміни в українському правописі

Студенти спеціальності «Початкова освіта» та «Початкова освіта. Українська мова та література» обговорили зміни в українському правописі в НН ІПП.

28 жовтня 2019 р. студентами 4 курсу спеціальності «Початкова освіта» та «Початкова освіта. Українська мова та література» навчально-наукового інституту педагогіки і психології було проведено практичне заняття на тему: «Нове в українському правописі», що стосувалося огляду його основних змін. Заняття було проведено в межах курсу «Сучасна українська мова з практикумом», викладачем якого є доктор філологічних наук, професор кафедри філологічних дисциплін Кизилова Віталіна Володимирівна. 

22 травня 2019 р. Кабінетом Міністрів України, спільним рішенням Президії Національної академії наук України і Колегії Міністерства освіти і науки України було схвалено редакцію Українського правопису. Усі зміни розділено на дві групи: остаточні і варіантні доповнення до чинних норм.

До основних змін в правописі відносять:

  • слова з часткою „пів” писатимуться окремо: пів хвилини, пів Києва. Водночас, якщо слова з „пів” означають цілісне поняття, вони писатимуться разом: півострів, півзахисник, півмісяць;
  • іноземні слово із коренем -ject- в українській мові передаватимуться винятково як -єкт-. Так само це стосується і звукосполучень je, ji, ju, ja. Вони передаватимуться буквами є, ї, ю, я: конвеєр, феєрверк, Соєр, Хаям;
  • всі слова з іноземними префіксами архі-, бліц-, гіпер-, екстра-, макро-, максі-, міді-, мікро-, міні-, мульти-, нано-, полі-, преміум-, супер-;
  • передавати латинську літеру g у прізвищах та іменах людей буквами г та ґ: Вергілій і Верґілій, Георг і Ґеорґ;
  • можливі варіації і під час написання слів, запозичених із давньогрецької мови, шляхом передавання буквосполучення au як ау та ав: аудієнція і авдієнція, аудиторія і авдиторія, лауреат і лауреат;
  • відтворення буквосполучення th у словах грецького походження можна буде писати через ф або через т: Афіни і Атіни, кафедра і катедра.

У процесі роботи студенти не лише актуалізували основні позиції, що зазнали змін, а й мали можливість висловити власний погляд на полемічні питання, ознайомити присутніх із ходом дискусії у колі науковців і методистів.

Заняття було проведено на високому науково-методичному рівні. Його актуальність зумовлена проходженням педагогічної практики студентами у школах, де вони застосовуватимуть набуті знання у професійній діяльності, складанням державного випускного іспиту наприкінці навчального року.

 

За інформацією НН ІПП

© Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2007-2024