Про особливості відкритого доступу
25.10.2017
В.о. директора наукової бібліотеки ЛНУ М.М.Починкова розказала про особливості відкритого доступу.
Нещодавно в нашому університеті відбулося урочисте відкриття Міжнародного Тижня Відкритого Доступу, поняття якого стає все більш актуальним у наш час. Про те, як ЛНУ імені Тараса Шевченка реалізовує подібні акції нам розповіла в.о. директора наукової бібліотеки М.М. Починкова.
- Маріє Миколаївно, нещодавно в нашому університеті розпочалися заходи, присвячені Міжнародному Тижню Відкритого Доступу. Розкажіть, будь-ласка, яка головна мета цього заходу й наскільки він є актуальним у наш час?
Ми раді, що привернули увагу до нашого заходу! Його мета залучити різні користувацькі аудиторії по всій країні до послідовного знайомства з можливостями відкритого доступу. У нашому університеті ми б хотіли підвищити обізнаність щодо відкритого доступу, продемонструвати, які переваги науковій діяльності надають відкриті бази даних, поділитися досвідом, щодо того, які відкриті ресурси і з якою метою можна використовувати.
- Які є сьогодні головні шляхи реалізації проекту?
Перш за все, це усвідомлення необхідності відкритості. Треба зрозуміти, що відкриваючи доступ до наукових даних, ми відкриваємо можливості для себе, а потім уже для інших. З нашого боку цей проект реалізується через репозиторій, який і є нашою відкритою базою даних. Треба наголосити, що відкриті дані це не тільки звичайний формат ‒ статті, посібники, підручники, автореферати, дисертації. Це й анкети, їх результати, розробки занять, лекції, презентації та багато іншого. Адже є можливість розташовувати не тільки текстові документи, а й відео- та аудіоматеріали. І в репозиторії університету вже розміщують такі дані, зокрема Лисичанський педагогічний коледж. Але хотілося б, щоб усі наші науковці залучилися до цього проекту.
- Поняття відкритого доступу широко обговорюється серед дослідників та вчених. Які, на Вашу думку, його головні переваги?
Головними перевагами є видимість моїх публікацій, сприяння академічній доброчесності, доступність всесвітніх наукових досліджень. Треба також наголосити на тому, що участь у будь-якому міжнародному ґранті не можлива без наявності у науковця відкритих даних його досліджень.
- Міжнародний рух передбачає швидкий та відкритий доступ до наукових та навчальних матеріалів. Чи не стане це на заваді академічній доброчесності?
Думаю, навпаки. Відкритість сама по собі сприяє академічній доброчесності. Бо ти проводиш дослідження, представляєш його поетапно, усі бачать твої результати. На семінарі у Києво-Могилянській академії нам розповіли про випадок, коли завдяки відкритим даним американські студенти викрили свого професора, який протягом майже 20 років фальсифікував дані. Тому, говорити про заваду академічній доброчесності не варто.
- Відкритий доступ у наш час швидко здобуває популярність серед молоді. Які можливості відкриває цей рух для студентів?
Плюси для студентів співпадають з плюсами для науковців. Вони можуть використовувати відкриті дані для власних досліджень, з легкістю відшукати однодумців, поширити результати досліджень у світовій науковій спільноті й тим самим досягти високих результатів, брати участь у міжнародних ґрантах.
- Бібліотекарі міжнародної спільноти активно підтримують рух Відкритого доступу. Яким чином бібліотека нашого університету долучається до цієї акції?
Нашим першим кроком було відновлення роботи університетського репозиторію. У цьому році ми вперше проводим заходи, присвячені Міжнародному Тижню Відкритого Доступу, які триватимуть у нашій бібліотеці протягом усього тижня. Ми не обмежимось тільки цим тижнем. Пропаганда відкритого доступу триватиме й надалі. Зокрема, співпраця з Вікімедіа, активне залучення наших студентів і викладачів до співпраці з багатомовною мережевою енциклопедією „Вікіпедія”; проведення семінарів з фахівцями всесвітнього рівня щодо відкритості (відкрию Вам один секрет: така перша зустріч відбудеться вже в листопаді); реєстрація нашого репозиторію у всесвітніх базах даних тощо. Дякую, що проявили зацікавленість у наших заходах!
Підсумовуючи розповідь М.М. Починкової, можна констатувати, що успішне впровадження відкритого доступу в діяльність вищого навчального закладу стане запорукою розвитку новітніх тенденцій сфери освітніх послуг.
Олег Черниш, прес-центр
ЛНУ імені Тараса Шевченка