Золоті медалі
20.3.2017
Університет отримав золоті медалі за представлені проекти на VIIІ Міжнародній виставці «Сучасні заклади освіти – 2017».
Два проекти «Технологія соціально-виховної роботи з неповнолітніми засудженими у спеціальних виховних установах» та «Інноваційні підходи в закладах освіти до процесу формування творчої особистості та виховання громадянина-патріота», які ЛНУ імені Тараса Шевченка представив на Восьмій міжнародній виставці «Сучасні заклади освіти – 2017» у Києві, за результатами конкурсного відбору та експертизи отримали золоті медалі в тематичних номінаціях «Сучасні соціально-психологічні та педагогічні технології підтримки дітей і дорослих в умовах кризової ситуації» та «Інноваційні підходи в закладах освіти до процесу формування творчої особистості та виховання громадянина-патріота» відповідно.
Представлений на конкурс проект «Технологія соціально-виховної роботи з неповнолітніми засудженими у спеціальних виховних установах» став результатом десятирічного партнерства ЛНУ імені Тараса Шевченка та Державної пенітенціарної служби України у справі реформування пенітенціарної системи на принципах гуманізації, педагогізації та соціальної переорієнтації процесу призначення та відбування покарань. Починаючи з 2005 року, соціально-виховна робота з неповнолітніми засудженими є одним з пріоритетних напрямів комплексної наукової теми кафедри соціальної педагогіки ЛНУ імені Тараса Шевченка й Науково-дослідного центру проблем соціальної педагогіки та соціальної роботи НАПН України, створеного на її базі.
У 2009 році кафедрою було виграно конкурс на виконання фундаментального дослідження за рахунок видатків загального фонду державного бюджету під назвою «Соціально-педагогічна робота з неповнолітніми засудженими в пенітенціарних закладах», яке виконувалося протягом трьох років – з 01.01.2010 по 31.12.2012. За три роки виконання проекту було теоретично обґрунтовано, розроблено та експериментально перевірено систему соціально-педагогічної роботи з неповнолітніми засудженими в пенітенціарних закладах України; видано понад 50 наукових статей, 1 монографію, 4 навчально-методичні посібники; захищено 1 докторську дисертацію; підготовлено 90 осіб з числа персоналу органів і установ, що належать до сфери управління ДПтС України, до соціально-педагогічної діяльності; надано вищу освіту 18 засудженим, що відбували та продовжують відбування покарання у виховних та виправних колоніях. З 2013 по 2016 рік відбувається розповсюдження отриманого досвіду через науково-методичні посібники та методичні розробки в усіх пенітенціарних закладах України. Цьому сприяє членство в Науковій раді ДПтС України безпосередніх авторів і виконавців проекту, доктора педагогічних наук, професора, завідувача кафедри соціальної педагогіки С. Я. Харченка та доктора педагогічних наук, професора, директора навчально-наукового інституту О. Л. Караман.
Мета поданого на конкурс проекту полягає в науково-методичному обґрунтуванні, розробці та описанні досвіду впровадження технології соціально-виховної роботи з неповнолітніми засудженими у спеціальних виховних установах.
Науковцями було розроблено зміст, форми й методи, методичне й інформаційне забезпечення виховної (правове, трудове, моральне, естетичне, фізичне, санітарно-гігієнічне, релігійне виховання) та соціальної (організація взаємодії між суб’єктами соціально-виховної роботи колонії та регіону і громади, відновлення соціального статусу, сімейних та корисних соціальних зв’язків; утворення умов для побутового та трудового влаштування після звільнення) роботи із засудженими.
Розробниками проекту «Інноваційні підходи в закладах освіти до процесу формування творчої особистості та виховання громадянина-патріота» є викладачі ВП «Лисичанський педагогічний коледж ЛНУ імені Тараса Шевченка» під керівництвом Г. М. Міненко, кандидата педагогічних наук, доцента, Заслуженого працівника освіти України, директора коледжу.
Мета студії – опис практичного застосування інноваційної інфосфери коледжу для реалізації завдань формування творчої особистості, фахівця, патріота, громадянина.
Педагогічний колектив коледжу має ідеологію e-навчання, використовує інноваційні підходи до викладання, блогосферу, MOODLE-курси, офф-лайн лекції, сучасні технології, віртуальні середовища для колаборативного навчання тощо.
Досить цікавим досвідом у коледжі стала робота над електронними посібниками у співавторстві (за моделлю викладач–студент). Використання в освітньому просторі новітніх підходів (за моделями викладач–автор, викладач–студент) дозволяє підвищити ефективність навчального процесу.
У роботі коледжу викладачі використовують можливості Smart-дошки, діалогів, рольових ігор, імітаційних методів, технології веб-квестів, платформи Geogebra для побудови 3Д моделей, створюють віртуальні середовища – займаються розробкою сайтів на платформі Google, використовують технологію візуального конструювання, запроваджують он-лайн тестування, тренінги, сучасні технології «перевернутого навчання», гейміфікацію, STEM-технології,
В освітньому процесі викладачами апробуються навчальні заняття, на яких викладач використовує дистанційні навчальні середовища, що здатні задовольнити потреби студента. Серед таких середовищ є платформа AppLearning, на якій викладачами створюються тестові завдання, опитувальники, флеш-карти. Використання подібних платформ значно розширює можливості викладача, створює додаткові віртуальні простори для підтримання комунікації. У практиці діяльності коледжу використовується навчальне середовище MOODLE, що уможливлює навчання на відстані; викладачами розроблено навчальні курси, які наповнені відповідним контентом для успішного засвоєння знань із дисципліни. Спектр можливостей, яке надає це освітнє середовище, широкий.
Кожен продукт, який використовується в практиці проходить стадію обговорення на засіданнях циклових комісій, серед спільноти фахівців, а також вивчається думка студента – користувача послуги. Таким чином здійснюється оцінка навчальної технології, віртуального середовища тощо. Позитивна зворотня оцінка (feedback) є важливим кроком для подальшого використання продукту й визначення його ефективності. Така інноваційна й різноманітна діяльність створює підстави для підготовки компетентного, конкурентоспроможного фахівця, здатного забезпечити ринок праці в умовах інформаційного суспільства.
У загальній системі організації національно-патріотичного виховання майбутніх учителів, вихователів в умовах педагогічного коледжу можна виділити такі інноваційні напрями:
- проведення практичних робіт, дидактичних ігор при вивченні навчальних дисциплінах професійно-орієнтованого циклу із застосуванням мультимедійних технологій і відеоматеріалів;
- організації різних видів практичної підготовки (поза навчальна виховна робота, спеціалізація, пробні заняття і уроки) з залученням студентів до самостійної підготовки та проведенні відповідних заходів з національно-патріотичного виховання;
- створення портфоліо виховних заходів, виховних проектів відповідно до тематики, яка пропонується Міністерством освіти і науки України тощо.
У перспективах педагогічного колективу – розширення спектра заходів громадянсько-патріотичного становлення майбутнього фахівця, формування творчої особистості, розвиток лідерського потенціалу в побудові нового українського суспільства, створенні єдиної української нації.
Прес-центр ЛНУ
імені Тараса Шевченка