Джерелознавча практика на базі Луганського обласного краєзнавчого музею
26.5.2025
У травні 2025 р. здобувачі першого курсу спеціальності «Середня освіта (Історія та громадянська освіта)» проходять джерелознавчу практику на базі Луганського обласного краєзнавчого музею (ЛОКМ).
Джерелознавча практика проходила під керівництвом асистента кафедри історії та археології Шевцової Є. Метою практики є формування первинних професійних компетентностей у сфері роботи з історичними джерелами та ознайомлення з функціонуванням профільної музейної установи в системі збереження історичної пам’яті.
У межах програми практики здобувачі ознайомлюються зі структурою ЛОКМ, його функціональними підрозділами, специфікою ведення науково-дослідної, фондової, експозиційної та методичної роботи, а також особливостями класифікації, опису, каталогізації та збереження джерел.
Ключовою подією джерелознавчої практики стала професійна зустріч із заступницею директора з наукової роботи ЛОКМ Оксаною Бакшинською, яка презентувала доповідь «Луганський обласний краєзнавчий музей: структура, організація роботи, джерела, документація». У ході презентації було висвітлено такі аспекти:
- Організаційна структура музею, до якої входять адміністративний апарат, науково-дослідні сектори (історичні, природничі, фондові, методичні тощо), бібліотечно-архівний сектор.
- Робота з речовими джерелами, що включає ідентифікацію, опис, атрибуцію, облік, забезпечення умов зберігання та експонування музейних предметів.
- Застосування електронних джерел: створення цифрових копій архівних матеріалів, їх систематизація та використання у наукових публікаціях, віртуальних виставках та просвітницьких продуктах.
- Документальне забезпечення діяльності музею, зокрема ведення фондово-облікової (книги надходжень, облікові картки, акти прийому-передачі), наукової (паспорти експонатів, тематико-експозиційні плани, звіти про дослідження) та адміністративної документації (посадові інструкції, плани роботи, звітність).
Центральну увагу було приділено методам систематизації джерел, нормативно-правовим аспектам діяльності музею як частини державної системи охорони культурної спадщини, а також використанню результатів джерелознавчого аналізу в історичній освіті.
Здобувачі мали змогу поставити фахові запитання, що стосувалися організації тематико-експозиційних планів, специфіки роботи з електронним архівом, формування наукових паспортів експонатів і адаптації джерел для використання в освітньому процесі. Також обговорювалися виклики, з якими стикаються музейні працівники в умовах воєнного часу, і шляхи збереження історичної спадщини у кризових обставинах.
Зустріч із Оксаною Бакшинською стала важливим професійним досвідом для здобувачів спеціальності «Середня освіта (Історія та громадянська освіта) і дозволила їм не лише закріпити теоретичні знання, а й безпосередньо ознайомитися з актуальними практиками у сфері історико-музейної роботи. Джерелознавча практика в ЛОКМ є важливим етапом фахової підготовки майбутніх педагогів-істориків, спрямованої на розвиток навичок критичного аналізу джерел, опису матеріалів і використання емпіричних даних у навчальному процесі.
Висловлюємо щиру подяку пані Оксані за змістовну комунікацію, відкритість до діалогу та вагомий внесок у професійне становлення майбутніх істориків і педагогів.


