«Початкова школа в умовах освітніх втрат: шляхи подолання»
24.4.2025
У ЛНУ імені Тараса Шевченка відбулася ІІ Всеукраїнська студентсько-викладацька науково-практична конференція з міжнародною участю «Початкова школа в новій освітній реальності: традиції й інновації, проблеми й перспективи».
24 квітня в ЛНУ імені Тараса Шевченка відбулася ІІ Всеукраїнська студентсько-викладацька науково-практична конференція з міжнародною участю «Початкова школа в новій освітній реальності: традиції й інновації, проблеми й перспективи», ініціатором проведення якої стала кафедра початкової освіти навчально-наукового інституту педагогіки і психології.
Співорганізаторами конференції виступили Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, КЗ «Харківська гуманітарна-педагогічна академія» Харківської обласної ради, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, Маріупольський державний університет, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Центр професійного розвитку педагогічних працівників Долинської міської ради Івано-Франківської обл., Центр професійного розвитку педагогічних працівників Чорноморської міської ради Одеської обл., Українська школа імені Ярослава Мудрого (м. Брюссель, Бельгія).
Участь у конференції взяли науковці, викладачі вишів, учителі шкіл, аспіранти, магістранти, студенти, які здійснили обмін результатами наукових і практичних досліджень.
Відкрила конференцію кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри початкової освіти Наталія Мордовцева. яка актуалізувала увагу учасників заходу на важливій для вітчизняної освітянської спільноти проблемі пошуку ефективних шляхів попередження і подолання освітніх втрат в початковій ланці навчання. З вітальними словами виступили доктор політичних наук, професор, проректор з науково-педагогічної роботи ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» Світлана Вовк, кандидат педагогічних наук, доцент, директор навчально-наукового інституту педагогіки і психології Марина Єпіхіна. доктор філологічних наук, професор, професор кафедри початкової освіти, заступник директора з наукової роботи навчально-наукового інституту педагогіки і психології Віталіна Кизилова.
У межах конференції було організовано роботу круглого столу «Початкова школа в умовах освітніх втрат: шляхи подолання», модератором якого виступила доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри початкової освіти ННІПП Марія Починкова.
Учасники круглого столу обговорили такі актуальні проблеми:
– діагностика освітніх втрат (Нінель Правова, магістр початкового навчання, асистент кафедри початкової освіти ННІПП ДЗ ЛНУ імені Тараса Шевченка);
– педагогічне моделювання освітнього процесу в межах компетентнісного підходу (Світлана Шехавцова, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки ДЗ ЛНУ імені Тараса Шевченка, Університет Матея Бела, м. Банска Бистриці, Словаччина);
– застосування технології диференційованого навчання як одна із стратегій подолання навчальних втрат (Оксана Цалапова, кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри початкової освіти, заступник з навчальної роботи директора ННІПП ДЗ ЛНУ імені Тараса Шевченка);
– подолання втрат соціалізації молодших школярів за допомогою ігрової діяльності (Тамара Маркотенко, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри початкової освіти ННІПП ДЗ ЛНУ імені Тараса Шевченка);
– специфіка організації навчання в українській школі за кордоном (Андріана Семенченко, заступниця директора Української школи імені Ярослава Мудрого, м. Брюссель);
– освітні втрати в учнів початкової школи, які перебувають за кордоном (Наталія Кійко, учителька початкових класів Української школи імені Ярослава Мудрого, м. Брюссель);
– подолання освітніх втрат на уроках фізичної культури (Мирослава Томчук, магістрантка спеціальності «Початкова освіта. Українська мова і література» ННІПП ДЗ ЛНУ імені Тараса Шевченка»;
– індивідуалізація навчання як ключ до подолання освітніх втрат у початковій школі (Ірина Мельник, учителька початкових класів Малотур’янського ліцею Долинської міської ради Івано-Франківської області);
– розвиток читацької грамотності здобувачів початкової освіти в умовах дистанційного навчання (Юлія Козаченко, студентка 3-го курсу спеціальності «Початкова освіта. Українська мова і література» ННІПП ДЗ ЛНУ імені Тараса Шевченка);
– формування креативності та пізнавальної активносту учнів початкової школи засобами авторських дидактичних ігор (Поліна Ромичева, магістрантка спеціальності «Початкова освіта» ННІПП ДЗ ЛНУ імені Тараса Шевченка);
– як здобути комунікативну «прихильність» здобувачів освіти під час освітнього процесу (Наталія Мордовцева, кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри початкової освіти ННІПП ДЗ ЛНУ імені Тараса Шевченка).
За матеріалами конференції буде опубліковано збірник наукових праць. Робота на конференції була насиченою, плідною, цікавою, конструктивною. Вона сприяла визначенню перспективних напрямів підвищення якості української початкової освіти в контексті Нової української школи, зокрема шляхів подолання освітніх втрат.
В обговоренні результатів конференції учасники схвалили проведення такого заходу, наголосили на його високому рівні та висловили сподівання щодо продовження подібної практики в майбутньому.


