Луганський національний університет імені Тараса Шевченка

Міждисциплінарна лекція

Олена Меженська, доцент кафедри політології і міжнародних відносин, провела міждисциплінарну лекцію «Правове регулювання захисту психічного здоров’я під час інформаційної війни».

15 листопада 2024 року, доцент кафедри політології і міжнародних відносин Луганського національного університету імені Тараса Шевченка Олена Меженська провела міждисциплінарну лекцію «Правове регулювання захисту психічного здоров’я під час інформаційної війни» в рамках освітнього компоненту за вибором «Правознавство» за напрямами підготовки: Готельно-ресторанна справа; Туризм; Підприємництво, Торгівля та біржова діяльність; Професійна освіта; Середня освіта; Історія та археологія; Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії; Соціологія; Політологія та освітнього компоненту «Право» (за напрямом підготовки «Психологія») першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів освіти. Лекція проходила у аудиторному та синхронному форматах.

Під час лекції були розглянуті теоретичні основи психічного здоров’я, інформаційних війн та їх деструктивні методи впливу на психічний стан людей. Ознайомилися із такими новітніми тенденціями інформаційного впливу на масову аудиторію, як «інфотейнмент» і «інфодемія», сучасними видами інформаційної зброї, маніпулятивні технології, які сфокусовано на «розгойдуванні психіки». Піддаючись впливу інформаційної війни, яка є стресогенним фактором, людина переживає такі психічні стани, як напруга, роздратування, гнів, розгубленість, безвихідь. Якщо такий стрес діє тривалий час, то це може призвести до фізіологічного та психічного виснаження, а отже, втрати однієї зі значущих цінностей нашого життя – здоров’я.

Лекторка звернула увагу на важливості протидії дезінформації. Адже, головна мета дезінформації полягає в тому, щоб: послабити наші моральні, фізичні і моральні сили; посіяти у суспільній та індивідуальній свідомості ворожі, шкідливі ідеї та погляди; сприяти дезорієнтації мас та залякуванні супротивника своєю могутністю, тощо. Тому руйнування, яких завдає інформаційна війна у психології особистості, за масштабами і за значенням перевищує наслідки збройних війн. А відтак, питання протидії дезінформації потребує регулювання з боку держави.

Під час лекції було зроблено акцент на:

  • правові аспекти захисту суспільства від деструктивного інформаційного впливу з боку держави-агресора та інших організацій, які задіяні в процесі дестабілізації нашої країни, а також від інших негативних інформаційних факторів, які руйнують вітчизняний інформаційний простір та безпосередньо впливають на психічне здоров’я українців, зокрема положення Конституції України, Кримінального Кодексу України, Законів України «Про правовий режим воєнного стану», «Про інформацію», «Про медіа»; міжнародні правові документи, які стосуються питань оманливої інформації та численних проблем пов’язаних із її поширенням;
  • основні напрямки роботи щодо забезпечення психічного здоров’я особистості та соціальних спільнот, які на сьогодні представлені в «Комплексному плані дій в області психічного здоров’я на 2013-2030 рр.», розробленому ВООЗ (WHO, «ComprehensiveMentalHealthAction Plan2013-2030»), в «Концепції розвитку охорони психічного здоров’я в Україні на період до 2030 року» та «Всеукраїнській програмі збереження ментального здоров’я – «Ти як?», ініційованою О. Зеленською;
  • проєкт закону «Про систему охорони психічного здоровʼя в Україні» зареєстрованого у Верховній Раді України 13 вересня 2024 р. за № 12030 розробленого з метою створення цілісного, окремого законодавчого акта, який, спираючись на принципи ВООЗ та Європейського Союзу, а також на основі неухильного дотримання прав людини, принципу орієнтованості на людину, міжсекторальності та біо-психосоціальної моделі унормує систему охорони психічного здоровʼя в Україні.

Олена Меженська підкреслила важливість дотримання інформаційної гігієни та навчання медіаграмотності, які є способом профілактики негативного впливу потоків інформації на психічне та фізичне здоров’я людини. Дана проблема стала дискусійною, через питання від здобувачки, яка працює вчителем однієї зі шкіл, щодо полеміки між вчителями й окремими батьками з приводу необхідності навчання медіаграмотності дітей в рамках освітнього процесу.

Учасники дискусії виявилися одностайними у своїх висловлюваннях, зокрема прозвучали тези: «Сучасні діти мають справу з інформаційним простором з найменшого віку (через ґаджети, телебачення, зовнішню рекламу тощо). Тому вони повинні знати, що таке медіаграмотність уже в початковій школі»;  та «…у світі, яким керує інформація, дитина мусить вміти її критично оцінювати, знати, яким джерелам можна довіряти, що таке фейкові новини та як захиститися від маніпуляцій» .

Протягом заходу, який пройшов у теплій атмосфері, здобувачі мали можливість висловитися та отримати відповіді на питання щодо мінімізації впливу інформаційної війни на психічне здоров’я.

 

За інформацією кафедри політології і міжнародних відносин.

 

© Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2007-2024