Конференція в ННІ ПАН. Секція 3. «Освіта: питання теорії та практики (природничі науки)»
8.11.2024
7 листопада у рамках V Міжнародної науково-практичної конференції «Природничі науки: проєкти, дослідження, перспективи» відбулося засідання секції «Освіта: питання теорії та практики (природничі науки)».
У роботі секції взяли участь освітяни-природничники (викладачі, учителі) та студенти – майбутні вчителі географії.
Іван КІРАЛЬГАЗІ, магістрант кафедри хімії, географії та наук про Землю, презентував доповідь на тему «Розвиток креативності учнів на уроках географії (на прикладі вивчення розділу «Полярний материк планети»)». Доповідач наголосив на тому, що креативність є складним та суперечливим поняттям. Зазвичай під креативністю розуміють здатність людини створювати нові, оригінальні ідеї, підходи або шляхи вирішення проблем. Вона проявляється через нетиповість мислення, здатність виходити за межі стандартних рішень і пропонувати інноваційні підходи до виконання завдань.
У своєму виступі І. Кіральгазі надав цінні поради щодо розвитку креативності учнів, запропонував цілу низку творчих завдань для використання під час вивчення Антарктиди. Це такі завдання, як:
- cкласти перелік речей, які б учні взяли із собою в Антарктиду;
- дослідити специфічну мову антарктичних дослідників та з’ясувати, як сленг відображає умови життя на крижаному континенті;
- виконати проєкт «Що ви їсте в Антарктиді?»;
- виконати проєкт «Антарктида: зйомки блокбастера»;
- взяти участь у рольовій грі «Чи варто скасувати заборону на видобуток корисних копалин в Антарктиді?»;
- намалювати власних унікальних (фантастичних) представників рослинного та тваринного світу, здатних жити в умовах Антарктиди.
Юлія ГОДУНКО, магістрантка кафедри хімії, географії та наук про Землю, презетувала доповідь на тему «Підходи до формування екологічної компетентності учнів при викладанні курсу «Географічний простір Землі». Доповідачка зазначила, що у сучасній системі освіти однією із ключових задач є формування екологічної компетентності учнів. Це зумовлено тим, що екологічні проблеми стали глобальними, а їх вирішення вимагає активної участі майбутніх поколінь. Шкільний курс географії є унікальною платформою для розвитку екологічної компетентності учнів. Пані ГОДУНКО зазначила, що екологічна компетентність – це набута у процесі навчання інтегрована характеристика особистості, яка включає знання, уміння, навички, ціннісні установки та поведінкові орієнтири, що дозволяють ефективно діяти у напрямку збереження та покращення стану навколишнього середовища.
Доповідачка запропонувала формувати екологічну компетентність у курсі «Географічний простір Землі» шляхом:
- ознайомлення учнів із доказами глобальних змін клімату;
- проведення «Мозкового штурму» для пошуку відповіді на питання: «Чому вчені вже яке десятиліття говорять про глобальне потепління, а зими в багатьох країнах з кожним роком стають все холоднішими?»;
- проводити дебати на теми: «Чи варто їсти менше м’яса, щоб зберегти довкілля?»; «Прибране після відпочинку сміття – набагато патріотичніше, ніж тризуб, прапори та вишиванки»;
- перегляду художніх та документальних фільмів на екологічну тематику;
- аналізу медіа-текстів, а саме пісні Майкла Джексона «Earth Song», яка стала гімном екологічної свідомості.
Олексій ПОГРЕБНЯК, науковий співробітник РЛП «Краматорський», поділився цінним досвідом організації діяльності клубу акваріумістів, як форми роботи з молоддю та залучення її до природоохоронної діяльності. Учасники конференції почули від Олексія багато цінних порад: як організувати клуб, з яких джерел на законних підставах можна поповнювати колекцію місцевими видами тварин та рослин, як залучати молодь до роботи в клубі та популяризувати його діяльність. Доповідь супроводжувалась демонстрацією фотографій, зроблених під час різних заходів для дітей та молоді, організованих клубом акваріумістів. Доповідь викликала жваве обговорення проблеми формування екологічної культури підростаючого покоління.
Володимир ВАСИЛЕЦЬ, магістрант спеціальності «Середня освіта (Географія)» презентував доповідь на актуальну тему «Від пасивного спостереження до активного дослідження: прийоми роботи з картою на уроках географії». У виступі В. Василець підкреслив, що розвиток технологій і поява веб-картографії потребують удосконалення методики роботи з картами на уроках географії, а зміна парадигми навчання вимагає, щоб завдання були спрямовані на організацію самостійної роботи учнів. Наголошувалось на важливості інтерактивних методів навчання. У презентації доповідач порадив використовувати різноманітні форми роботи, пов’язаних з картами: маніпуляція змістом інтерактивної карти, укладання власних карт з використанням веб-картографічних платформ і інструментів, збирання картографічних пазлів, використання супутникових знімків для створення покадрової анімації, моделювання географічних об’єктів засобами електронних платформ, що містять супутникові знімки тощо.
У цілому, робота секції була конструктивною, максимально пов’язаною з актуальними питаннями природничої освіти, практикою впровадження інноваційних технологій, сучасних педагогічних методів та прийомів роботи з учнями на уроках та в позакласній діяльності. Усі виступи супроводжувались обговоренням та обміном досвіду. Організатори роботи секції сподіваються, що участь у конференції сприятиме професійному зростанню кожного учасника.
Кафедра хімії, географії та наук про Землю