Луганський національний університет імені Тараса Шевченка

Засідання кафедри філософії та соціології

Пройшло засідання кафедри філософії та соціології, де були розглянуті два питання: щодо захисту кваліфікаційних робіт та обговорення рекомендацій, які надали ГЕР за результатами акредитації ОП «Соціологія»першого (бакалаврського) рівня вищої освіти.

13.05.2024 кафедра філософії та соціології провела засідання щодо захисту кваліфікаційних робіт. За процедурою здобувачі вищої освіти подають на розгляд керівнику та кафедрі свої кваліфікаційні роботи. Кафедра у зазначені терміни отримала три кваліфікаційні роботи з восьми: від Петренко Катерини, Мінчук Юлії, Козіна Олексія. Виступили керівники кваліфікаційних робіт, які зазначили, що усі формальні умови виконання робіт були виконані, зміст відповідає темі роботи, експертиза на плагіат показала, що тексти мають достатню унікальність для подальшого захисту роботи під час підсумкової атестації. Також затвердили рецензентів робіт та вирішили допустити роботи Петренко Катерини, Мінчук Юлії та Козіна Олексія до підсумкової атестації. Інших здобувачів вищої освіти було вирішено не допустити до підсумкової атестації через невиконання навчального плану.

Другим питанням для обговорення був експертний висновок галузевої експертної ради щодо можливості акредитації освітньої програми.

У пункті 1.1 зазначається Твердження, наведені у частині опису ОП «Особливості програми», а також формулювання специфічних програмних СК та РН не складають цілісного враження щодо унікальності ОП. На що гарант ОП «Соціологія» запевнила, що ОП формується за наступною логікою: за результатами обговорень зі стейкхолдерами, та опитувань (особистих бесідах) з випускниками виявилось, що, в першу чергу , ОП повинна формувати загальні та спеціальні компетентності, які забезпечують формування професіонала в галузі соціології, проте враховуючи специфіку наукової роботи кафедри та наукової школи кафедри філософії та соціології є доцільність надати додаткові компетентності з просторового аналізу та аналізу війни. Тому прийнято рішення сфокусуватись саме на стандарті першого рівня вищої освіти та надати можливість студентами заглибитись в унікальність програми під час вибору освітніх компонентів.

У пункті 2.2. зазначено, що унікальність ОП забезпечується тільки двома обов’язковими компонентами (ОК19 «Соціологія просторовості та прикордоння» та ОК25 «Соціологія національної безпеки та війни»), які сукупно складають 12 кредитів ЄКТС, що не є достатнім для формування відповідних спеціальних компетентностей та ПРН. Обговоривши це питання зі стейкхолдерами,  було прийнято рішення збільшити в ОП «Соціологія» (на 2024-2025 н.р.) кількість кредитів ОК, які забезпечують унікальність програми з 12 до 17 кредитів ЄКТС.

У пункті 2.4 зазначено, що здобувачі не підтвердили власної ініціативи та суб’єктності при виборі тем кваліфікаційних та курсових робіт. Попри те, що вони не розглядають таку ситуацію як негативну, для повноцінного забезпечення індивідуалізації навчання на ОП слід забезпечити здобувачам можливість самостійного вибору / формулювання тем курсових і кваліфікаційних робіт, з урахуванням їх наукових інтересів, через координацію цих інтересів з науково-дослідною проблематикою випускової кафедри, НПП, зі специфікою та можливостями баз практик.

Гарантом ОП «Соціологія» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти доцентом Катериною Котеленець запропоновано у 2024-2025 навчальному році під час тренінгу для здобувачів вищої освіти 4 року навчання щодо написання кваліфікаційної роботи (який проводить к.соц.н., доцент Верховод Лілія) акцентувати увагу не лише на тому, що є запропонований список тем майбутніх кваліфікаційних робіт, але й можливість обрати тему, яка б могла враховувати наукові інтереси як студента так й викладача. Також провести роз’яснювальну роботу серед студентів щодо впроваджуваного в 2023-2024 н.р. опитування серед здобувачів вищої освіти щодо наукових інтересів, завдяки якому створювався список тем та обирався керівник кваліфікаційних робіт.

У пункті 4.1 описано, що у ЗВО та на ОП використовується платформа дистанційного навчання Moodlе, попри це, не всі ОК ОП, що акредитується, забезпечені необхідними навчальними матеріалами на зазначеній платформі. В умовах війни, з огляду на високу ймовірність непередбачуваних ситуацій (відключення електропостачання, проблеми з Інтернет підключенням тощо), з урахуванням того, що на ОП є здобувачі, які навчаються за індивідуальним графіком, повне навчально-методичне забезпечення ОК на платформі дистанційного навчання є необхідною умовою безперервності навчального процесу. Доцент Юлія Нужна запропонувала у 2024-2025 навчальному році з першого дня навчання на освітньому порталі відкривати усі теми для вивчення, згідно силабусів, а не прив’язуватись до розкладу, як це робилось раніше. Таке зауваження ГЕР вона вважає доцільним, особливо під час відключення світла, частої повітряної тривоги у Полтавській області, щоб надати можливість здобувачам освіти обирати свій темп навчання, в тому числі тих, хто має індивідуальний графік.

Пункт 4.5 присвячений міжнародній діяльності. В ньому надана наступна рекомендація: Залучення здобувачів до міжнародної діяльності має епізодичний характер. ГЕР зауважує на необхідності активного залучення здобувачів до участі у інтернаціональних проєктах і програмах, які реалізуються у ЗВО та на випусковій кафедрі. Доцент Катерина Котеленець запевнила, що студенти активно приймають участь у міжнародних конференціях, у відкритих лекціях, де залучені іноземні партнери кафедри, проте, що стосується академічної мобільності, то тут є вагомі причини, які заважають студентам брати участь у зарубіжних стажуваннях чи навчанні в іноземних ЗВО. По-перше, це стосується соціального статусу більшості студентів (вони або знаходяться на тимчасово окупованій території, або мають статус ВПО). По-друге, контингент студентів складається переважно з чоловіків, виїзд яких за кордон наразі обмежений. По-третє, у зв’язку з вимушеним переміщенням студентів, вони у вільний час від занять мають працювати або підробляти. Проте, пані Катерина зазначила, що у 2024-2025 н.р. необхідно провести просвітницьку роботу щодо висвітлення можливостей академічної мобільності та молодіжної міжнародної діяльності серед здобувачів спеціальності.

Пункт 5.4. Позитивною є практика запровадження «Школи академічної доброчесності», функціонування якої забезпечується комплексно: бібліотекою, відділом аспірантури, відділом управління якістю освітньої діяльності. Здобувачі ОП не мають чіткого уявлення про процедуру перевірки кваліфікаційних робіт на наявність/відсутність запозичень. У зв’язку із цим ГЕР зауважує на необхідності посилення інформування здобувачів, зокрема, через проведення спеціальних роз’яснювальних заходів. Одним із шляхів недопущення академічної недоброчесності у ЗВО та вимогою стандарту вищої освіти є оприлюднення повних текстів кваліфікаційних робіт одразу після перевірки на наявність академічного плагіату на сайті ЗВО (у репозиторії тощо). В описі ОПП, у розділі 2 «Форма атестації здобувачів вищої освіти» позначено, що «…кваліфікаційна робота має бути оприлюднена на освітньому ресурсі університету (https://luguniveduua-my.sharepoint.com/) відповідальною особою…», проте доступ до цього ресурсу можливий тільки для корпоративних користувачів і вимагає авторизації. ГЕР акцентує увагу на відсутності вільного доступу до захищених кваліфікаційних робіт  на сайті ЗВО.

Гарант ОП «Соціологія» доцент Катерина Котеленець зауважила, що через те, що Стандарт вищої освіти спеціальності «Соціологія» вступив у чинність у 2020 році, то саме здобувачі вищої освіти 4 року навчання мають у підсумковій атестації захищати кваліфікаційні роботи (2023-2024 н.р.), під час обговорення на кафедрі було вже обговорено питання щодо розміщення бакалаврських робіт у вільному доступі після їх захисту і вирішено використати сторінку кафедри на сайті університету у розділі «Освітня діяльність» зі студентами. Кафедра підтримала цю пропозицію. Також пані Катерина запропонувала під час тренінгу про написання кваліфікаційних робіт (проводить к.соц.н., доцент Верховод Лілія) включити тему щодо критеріїв оцінки на антиплагіат, процедуру перевірки роботи на унікальність та, за можливістю, це включити/удосконалити у методичних рекомендаціях щодо написання кваліфікаційних робіт.

У пункті 7.1 зазначається, що має місце дефіцит актуальної соціологічної літератури у бібліотеці університету. ГЕР зауважує на необхідності поповнення бібліотечних ресурсів профільною соціологічною літературою, а також електронними виданнями, придатними для дистанційного користування. Доцент Нужна Юлія зазначила, що через те, що наразі навчально-науковий інститут соціальних і гуманітарних наук перемістився до Полтави і працює на базі ПУЕТу, який, на основі відповідних договорів, надає доступ і до бібліотеки. Під час онлайн візиту акредитаційної комісії до ЗВО, було продемонстровано достатню кількість соціологічної літератури як в бібліотеці ПУЕТ, так й медіатеці. Також ЗВО має відповідні договори про співробітництво з низкою інших бібліотек Полтавської області. Завідувач кафедри філософії та соціології, професор Кононов Ілля додав, що під час перебування у Канаді має доступ до іноземної літератури і регулярно рекомендує її як студентам так і викладачам, доповнюючи її інтернет-ресурсами. Також запропонував викладачам усі свої публікації оновити в репозиторії університету.

Кафедра одноголосно підтримала надані пропозиції членами кафедри щодо виконання рекомендацій, наданих у експертному висновку галузевої експертної ради щодо можливості акредитації освітньої програми.

Також доцент Катерина Котеленець, гарант ОП «Соціологія», ознайомили членів кафедри з положеннями експертного висновку галузевої експертної ради, які стосуються сильних сторін впровадження ОП «Соціологія» на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти. Зокрема, що у ЗВО визначено чіткі й зрозумілі правила і процедури, що регулюють права та обов’язки всіх учасників освітнього процесу, вони є доступними, учасники освітнього  процесу їх послідовно дотримуються; академічна та професійна кваліфікація викладачів, задіяних до реалізації ОП «Соціологія» є високою і такою, що повною мірою забезпечує досягнення цілей ОП та програмних результатів навчання та заклад вищої освіти послідовно дотримується визначених ним процедур  розроблення, затвердження, моніторингу та періодичного перегляду освітніх програм. До відповідних процедур на ОПП «Соціологія» залучаються представники ключових стейкґолдерів (здобувачі, НПП, роботодавці, експерти галузі), їхні побажання та пропозиції враховуються.

 

Кафедра філософії та соціології

 

© Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2007-2024