Луганський національний університет імені Тараса Шевченка

Тренінг «Особисті кордони»

Студенти першого курсу навчально-наукового інституту педагогіки і психології провели тренінг на тему «Особисті кордони».

Тема висвітлення особистісних кордонів та їх порушень, напевно, одна з найбільш популярних. Незважаючи на те, хочемо ми того чи ні, однак кожен день ми взаємодіємо з великою кількістю людей: будь то наші рідні, друзі, знайомі, колеги по роботі або просто людина, яка стоїть поруч. Отже, яким чином проходитиме ця взаємодія і як вона вплине на нас і наш стан – залежить лише від нас.

З приводу цієї теми студенти першого курсу навчально-наукового інституту педагогіки і психології провели тренінг на тему «Особисті кордони».

Їх метою було розповісти і розкрити учасникам саме поняття власної території і яким чином воно впливає на наше самопочуття та соціалізацію, наводячи приклади з власного життя. Були проведені практичні вправи, що допомогли слухачам зрозуміти, як вони можуть створювати та захищати свої особисті кордони у різних ситуаціях.

Під час тренінгу присутні пройшли тест на рівень самооцінки, яка дуже впливає на вміння відстоювати свої особисті межі.

Кордони бувають:

  • Соціальні – визначають ваше право на вибір друзів, рід занять. В соціальні кордони входить і рівень довіри до оточення, і ті правила та норми, які важливі для нас;
  • Фізичні — боронять наше тіло, власну територію, особистий простір. Дозволяють задовольняти базові потреби (сон, їжа, гігієна). Дають право встановлювати й зберігати дистанцію;
  • Інтелектуальні й духовні — захищають наші цінності, право на свою думку, власні переконання, погляди, політичні уподобання, світогляд, віросповідання;
  • Емоційні — захищають наше право на власні почуття, реакції, емоційні прояви. Не дозволяють іншим висміювати й знецінювати наші почуття, диктувати, які саме емоції ми маємо відчувати; нав’язувати відчуття провини за те, що ми почуваємося так або інакше.

Особисті кордони – це такі нікому невидимі паркани, які є у нашій психіці. Вони відокремлюють нас, наші звички, прагнення, вчинки, думки від зовнішнього світу. Вони допомагають розрізнити, де ми, а де не ми, що входить до нашої зони контролю і відповідальності, а що стосується іншого світу і не входить до нашої відповідальності, тобто ми це вже контролювати не в змозі.

Кордони визначають людину, її можливості, бажання, пошук та відносини з іншими людьми. Якщо до фізичного кордону людини відноситься його тіло, то до психологічного – простір та відчуття, які відокремлюють його від інших людей.

Визначити фізичні кордони досить легко. Самий перший, базовий кордон для нас – це наша шкіра. Важливі поняття, що визначають наші фізичні кордони, – фізичний простір і особистісний простір. Запитайте себе, щоб зрозуміти, чи не порушують ваші кордони інші. Тож потрібно повідомляти про свої кордони. Кордон, про який ніхто не знає, – це не кордон. Ми повинні дуже чітко дати зрозуміти іншому, що ми хочемо і що не хочемо, що будемо терпіти і що не будемо. Ми також повинні ясно дати зрозуміти, що кожне порушення кордонів має наслідки.

Також варто розуміти, що і в інших є свої особисті кордони й не порушувати їх. Класно вміти поважати як свої інтереси, так і інтереси оточуючих!

Тренінгове заняття всім учасникам дуже сподобалося, адже  такі заплановані, цікаві та живі психотренінги є корисними і сприяють самоусвідомленню та розвитку навичок встановлення особистих кордонів і не тільки. Вони допомагають отримати знання, які натомість допоможуть усвідомити важливість власних меж, краще зрозуміти себе, свої психологічні рубежі, основні потреби, навчаться активізовувати свої внутрішні ресурси та застосовувати набуті уміння як правила безпеки з метою захисту свого життя тощо.

Всі присутні отримали масу позитивних вражень, тож будемо працювати далі і розширювати  кордони своєї роботи з дітьми і здобувачами освіти.

 

Асистент кафедри психології Навчально-наукового інституту педагогіки і психології,
керівник центру “Психологічного відновлення та адаптації”,
психолог СОС “Дитячі містечка” Антон НАЗМІЄВ

© Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2007-2024