Луганський національний університет імені Тараса Шевченка

Кафедра спеціальної освіти

 

Загальна інформація

Адреса: м. Лубни, вул. Віктора Новікова, 2

Телефон: +38(066)-856-75-74; +38(050)-238-69-48; Viber; WhatsApp; Telegram.

Е-mаіl: kafspecinclus2002@gmail.com

У 2001 році на базі психолого-педагогічного факультету Луганського державного педагогічного університету розпочала роботу кафедра дефектології та психологічної корекції.

З перших днів існування кафедри було розроблено методичні рекомендації з навчальних дисциплін, було визначено напрямки науково-дослідної роботи викладачів кафедри та завдання перспективного розвитку кафедри в цілому. Було налагоджене творче співробітництво з цілим рядом установ та закладів.

З 1 квітня 2020 року кафедру дефектології та психологічної корекції перейменовано на кафедру спеціальної та інклюзивної освіти. 3 1 грудня 2023 року кафедру спеціальної та інклюзивної освіти перейменовано на кафедру спеціальної освіти.

Головна мета створення кафедри та її завдання: забезпечення ґрунтовної теоретичної та практичної підготовки майбутніх корекційних психопедагогів (олігофренопедагогів), логопедів, спеціальних психологів; індивідуальний підхід до кожного здобувача вищої освіти та створення умов для розкриття особистісного творчого потенціалу.

Місія кафедри: підготовка кваліфікованих, гармонійно розвинених фахівців у галузі спеціальної освіти, удосконалення змісту підготовки фахівців цього профілю задля успішної їх подальшої практичної реалізації.


Освітня діяльність кафедри

Кафедра є випусковою з галузі знань: «Освіта»; спеціальності: 016 «Спеціальна освіта» за освітніми програмами: 016.02 «Корекційна психопедагогіка»; 016.01 «Логопедія». Вона здійснює підготовку кваліфікованих фахівців за освітніми рівнями: «бакалавр», «магістр».

Здобувачам вищої освіти  викладаються дисципліни:

  • Спеціальна педагогіка
  • Корекційна психопедагогіка
  • Основи спеціальної психології
  • Психологія дітей з інтелектуальними порушеннями
  • Спеціальна методика викладання освітньої галузі «Математика»
  • Спеціальна методика викладання освітньої галузі «Мова і література»
  • Спеціальна методика викладання освітньої галузі «Природознавство»
  • Основи інклюзивної освіти
  • Спеціальна методика викладання освітньої галузі «Суспільнознавство»
  • Технології роботи вчителя та асистента в умовах інтегрованого та інклюзивного навчання
  • Спеціальна методика викладання освітніх галузей «Технологія» і «Мистецтво»
  • Психолого-педагогічна діагностика та відбір дітей в спеціальні заклади
  • Теорія та методика виховання дітей з порушеннями психофізичного розвитку
  • Психолого-педагогічний супровід дітей з різними психофізичними порушеннями в умовах інклюзивного навчання
  • Спеціальна методика викладання освітньої галузі «Здоров’я і фізична культура»
  • Логопедія
  • Спеціальна методика формування писемного мовлення у дітей з тяжкими порушеннями мовлення
  • Спеціальна методика диференційної діагностики мовленнєвих порушень мовленнєвих порушень
  • Неврологічні основи логопедії
  • Спеціальна методика навчання мовлення дітей з різними психофізичними порушеннями розвитку
  • Спеціальна методика формування усного мовлення у дітей з тяжкими порушеннями мовлення
  • Спеціальна методика навчання мовлення дітей із заїканням
  • Технології психолого-педагогічної підтримки батьків дітей з інтелектуальними порушеннями
  • Актуальні проблеми спеціальної освіти
  • Корекційна психопедагогіка з методиками викладання
  • Інклюзивна освіта в загальноосвітніх закладах (теорія і методика)
  • Організація логопедичної допомоги в Україні

Навчальний процес, спрямовано на підготовку сучасних фахівців в галузі спеціальної освіти, поєднує в собі два компонента: теоретичний та практичний (безперервна навчальна педагогічна практика в закладах освіти; дефектологічна практика; педагогічна практика в закладах освіти; логопедична практика; науково-дослідна практика; науково-педагогічна практика).

Зміст теоретичних та практичних курсів надає здобувачам вищої освіти ключ до більш глибокого розуміння порушень психофізичного розвитку дітей; вміння визначати рівень мовленнєвого розвитку дитини, корегувати мовленнєві вади у дітей i дорослих; навчати i виховувати дітей з атиповим психічним розвитком; розвивати психічні здібності дітей різного віку, визначати та корегувати рівень їх психічного розвитку. Теорія тісно пов’язана з практичними заняттями, і це сприяє активізації та ефективній організації навчального процесу.

Можливості працевлаштування випускників

Сфера працевлаштування за освітнім ступенем бакалавр – загальноосвітні і загальноосвітні спеціальні навчальні заклади, позашкільні навчальні заклади, дошкільні заклади, навчально-виховні комплекси, реабілітаційні центри. Заклади системи МОН, МОЗ, Міністерства соціальної політики тощо. Посади: вчителя-дефектолога (відповідно до спеціалізації), консультант-дефектолог, вихователь дошкільного навчального закладу, вихователь дітей з порушеннями психофізичного розвитку, вихователь спеціальної групи ДНЗ. Асистент вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним та інтегрованим навчанням.

Сфера працевлаштування за освітнім ступенем магістр – загальноосвітні і спеціальні навчальні заклади, позашкільні навчальні заклади, реабілітаційні центри, коледжі, ЗВО, науково-дослідні установи. Заклади системи МОН, МОЗ, Міністерства соціальної політики тощо. Посади вчителя-дефектолога (за нозологіями), логопеда.


Наукова діяльність кафедри

Наукова діяльність є одним із провідних напрямів роботи професорсько-викладацького складу кафедри. Основними векторами наукової роботи є організація наукових конференцій і семінарів регіонального, всеукраїнського й міжнародного рівнів; видання наукових публікацій, підготовка й захист кандидатських і докторських дисертацій з проблем спеціальної педагогіки, логопедії та спеціальної психології; наукова робота зі здобувачами вищої освіти освітніх рівнів: бакалавр, магістр.

Кафедра підтримує зв’язки з осередками Української асоціації корекційних педагогів, через асоціацію наукові розробки кафедри продовжують втілюватися в практику роботи педагогів-дефектологів України (проведено спільні семінари, розробки друкуються в печатному органі Асоціації – журналі „Корекційна освіта”). Кафедра співпрацює: з інститутом спеціальної педагогіки НАПН України (м.Київ); факультетом спеціальної та інклюзивної освіти УДУ імені Михайла Драгоманова (м.Київ); у 2023 році було підписано меморандум про співробітництво з Міжнародною школою Еш та Дифферданж (Люксембург) в якому зазначені напрямки та зміст забезпечення якості підготовки фахівців освітньої сфери згідно європейських стандартів.

Наукові дослідження проводяться згідно тем кафедри – «Система психолого-педагогічного забезпечення професійно-трудової соціалізації осіб з особливими освітніми потребами»; «Діагностика психофізичного стану дітей і дорослих з обмеженими можливостями здоров’я»; «Корекційно-розвивальна робота з дітьми та підлітками, які мають порушення психофізичного розвитку»; «Організація інтегрованого навчання осіб з особливими освітніми потребами у вищих навчальних закладах».

Кафедра активно співпрацює з експериментальними майданчиками, на базі яких проводяться наукові дослідження викладачів кафедри та студентського активу.

Викладачі кафедри ведуть активну наукову роботу зі здобувачами вищої освіти спеціальності „Спеціальна освіта”. Участь у науковому гуртку «Промінь» дає здобувачам вищої освіти змогу приймати участь у Всеукраїнській (з міжнародною участю) олімпіаді зі спеціальної освіти (м. Київ) та Всеукраїнському конкурсі студентських наукових робіт, який проводиться на базі Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка.

Щорічно кафедра проводить конференції всеукраїнського рівня (з міжнародною участю), присвячені актуальним питанням спеціальної педагогіки, логопедії та спеціальної психології, методологічні семінари, майстер-класи для практиків й здобувачів вищої освіти освітніх рівнів: бакалавр, магістр. Матеріали конференцій висвітлюються у збірниках наукових праць.

Викладачі кафедри постійно беруть участь у роботі інших науково-практичних конференцій різного рівня, проводять науково-методичну та консультативну роботу в загальноосвітніх і спеціальних навчальних закладах.

Науково-дослідна та творча робота зі здобувачами вищої освіти

Здобувачі вищої освіти освітніх рівнів бакалавр, магістр регулярно заохочуються до науково-дослідної роботи, особливо, під час підготовки і проведення Університетських Днів науки, підготовки наукових праць для участі в університетському конкурсі наукових робіт студентів. Здобувачі вищої освіти приймають активну участь в роботі студентського наукового гуртка зі спеціальної освіти «Промінь». На сьогоднішній день в структуру гуртка входять секції: Спеціальної психології; Спеціальної педагогіки; Психологічної корекції; Логопедії В рамках роботи гуртка проводяться навчальні семінари, диспути, проблемні дискусії, відеолекторії, відеотренінги, тренінги з формування професійних умінь та навичок, організується знайомство здобувачів вищої освіти з роботою спеціальних навчальних закладів. Студентські наукові роботи, що підготовлено в рамках роботи гуртка, приймають участь та є переможцями всеукраїнських конкурсів студентських наукових робіт зі спеціальної та інклюзивної освіти, призерами Міжнародних конкурсів студентських наукових робіт.


Міжнародна співпраця та програми міжнародних обмінів

З метою впровадження новітніх технологій в навчальний процес налагодила освітні, творчі й наукові зв’язки з різними навчальними закладами, організаціями і науковими установами України і зарубіжжя. Кафедра співпрацює: з інститутом спеціальної педагогіки НАПН України (м.Київ); факультетом спеціальної та інклюзивної освіти УДУ імені Михайла Драгоманова (м.Київ); у 2023 році було підписано меморандум про співробітництво з Міжнародною школою Еш та Дифферданж (Люксембург) в якому зазначені напрямки та зміст забезпечення якості підготовки фахівців освітньої сфери згідно європейських стандартів.


Наукові заходи кафедри

Науково-практичні конференції

IV Всеукраїнська науково-практична конференція (з міжнародною участю) «Актуальні проблеми навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами».

17.10.2024

© Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2007-2024