Кафедра розвитку дитини раннього і дошкільного віку
Загальна інформація
Кафедра розвитку дитини раннього і дошкільного віку є структурним підрозділом Навчально-наукового інституту педагогіки і психології ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». Заснування кафедри датується ще 1975 роком, натомість назва поступово трансформувалась. відповідно до освітніх пріоритетів і суспільних запитів. У 2023 році, у зв’язку з реорганізацією структурних підрозділів університету, зокрема кафедральної структури, кафедру дошкільної та початкової освіти було перейменовано на кафедра розвитку дитини раннього і дошкільного віку. В.о. завідувача кафедри кандидат педагогічних наук, доцент – Гречишкіна Ірина Анатоліївна.
Місія кафедри: Підготовка висококваліфікованого, конкурентоспроможного фахівця, здатного компетентно розв’язувати складні завдання та проблеми в системі дошкільної освіти, здійснювати інноваційну діяльність в умовах невизначеності, ефективно реалізовувати сучасні освітні стратегії, забезпечувати всебічний розвиток дітей раннього і дошкільного віку, організовувати освітній процес відповідно до державних стандартів, а також здійснювати науково-дослідну діяльність у сфері дошкільної педагогіки на засадах інтеграції національних, європейських і світових культурних цінностей та досягнень у галузі дошкільної освіти.
Освітня діяльність
Кафедра є випусковою зі спеціальності «Дошкільна освіта», здійснює підготовку кваліфікованих фахівців за освітніми ступенями «бакалавр», «магістр».
Згідно оновлених навчальних планів здобувачам спеціальності А2 «Дошкільна освіта» (ОС «бакалавр») такі освітні компоненти.
- Дошкільна педагогіка: інтегрований курс
- Дидактика дошкільної освіти
- Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку з основами валеології
- Основи природознавства з методикою ознайомлення дітей з природним довкіллям
- Теорія і методика математичної освіти та економічного виховання
- Теорія і методика художньо-естетичного розвитку дітей дошкільного віку
- Методика ознайомлення дітей з суспільним довкіллям
- Розвиток і виховання дітей раннього віку
- Дитяча психологія та психологія дитячої творчості
- Розвиток і виховання дітей з особливими освітніми потребами в умовах закладу дошкільної освіти
- Література для дітей раннього і дошкільного віку
- Методика національно-патріотичного виховання в закладі дошкільної освіти
- Сучасні технології навчання англійської мови дітей дошкільного віку тощо
Здобувачам спеціальності А2 «Дошкільна освіта» (ОС «магістр») такі освітні компоненти.
- Наукова комунікація іноземною мовою
- Педагогіка лідерства та професійної успішності
- Методологія і методи науково-педагогічних досліджень та академічна доброчесність
- Інноваційні технології організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти
- Психолого-педагогічній супровід особистого розвитку дітей раннього і дошкільного віку
- Теоретичні і методичні засади професійної діяльності вихователя дітей раннього та дошкільного віку
- Сучасні технології викладання методик дошкільної світи
- Управління дошкільною освітою та методична робота в закладах дошкільної освіти
Можливості працевлаштування випускників:
- заклади дошкільної освіти різних типів;
- центри розвитку дитини;
- дитячі будинки;
- сімейні гувернери тощо.
Угоди із закладами дошкільної освіти
Освітній процес забезпечує професорсько-викладацький склад кафедри:
Бадер Світлана Олександрівна – доктор педагогічних наук, професор
Варяниця Людмила Олександрівна – кандидат педагогічних наук, доцент.
Гречишкіна Ірина Анатоліївна ‒ кандидат педагогічних наук, доцент, в.о. завідувача кафедри.
Єпіхіна Марина Анатоліївна – кандидат педагогічних наук, доцент.
Зажарська Ганна Петрівна –викладач кафедри.
Шкарупа Єлизавета Олександрівна ‒ викладач кафедри.
Наукова діяльність
На кафедрі розвитку дитини раннього і дошкільного віку значна увага приділяється науковій діяльності співробітників. Комплексні кафедральні теми: «Професійна підготовка майбутніх вихователів дітей раннього і дошкільного віку в контексті ціннісно-смислової парадигми освіти» (проф. Бадер С. О.); «Міждисциплінарні стратегії дослідження інноваційних педагогічних систем у сучасному освітньому просторі».
Викладачі кафедри публікують наукові статті у періодичних фахових видання України та за кордоном, у виданнях, що індексуються у наукометричних базах Scopus та WebofScience, беруть участь у Міжнародних та Всеукраїнських наукових та науково-практичних конференціях, семінарах, тренінгах, вебінарах, круглих столах тощо, виконують функції наукових керівників аспірантів, магістрантів,здобувачів, що задіяні у конкурсах студентських наукових робіт, олімпіадах, студентських конференціях.
Щорічно на Днях науки ЛНУ імені Тараса Шевченка кафедра розвитку дитини раннього і дошкільного віку здійснює керування секціями «Актуальні проблеми дошкільної освіти», «Актуальні проблеми підготовки фахівців дошкільної галузі», заохочуючи до наукової роботи здобувачів університету. Колектив кафедриготує до виходу збірник наукових статей з актуальних питань дошкільної освіти, збірку методичних розробок вихователів-практиків.
Випускова кафедра активно здійснює роботу з підвищення кваліфікації викладачів шляхом стажування, обміну досвідом роботи, організації і проведення науково-практичних конференцій, семінарів.
Науково-дослідна та творча робота зі здобувачами
Здобувачі спеціальності А2 Дошкільна освіта регулярно заохочуються до науково-дослідної роботи, особливо під час підготовки і проведення Університетських Днів науки, підготовки наукових праць для участі в університетському конкурсі студентських наукових робіт. Здобувачі бакалаврату та магістратури беруть активну участь у конференціях, методичних семінарах, форумах, майстер-класах, вебінарах тощо. Всі здобувачі мають можливість опублікувати авторські розробки занять, конспекти виховних заходів у збірці «Методичний калейдоскоп» (відповідальний редактор ‒ професор С. О. Бадер).
На кафедрі щороку проводиться студентська науково-практична конференція «Освіта та особистість в умовах сучасних соціокультурних викликів», яка стала доброю традицією та важливою складовою науково-дослідної діяльності здобувачів освіти. Проведення такої конференції сприяє не лише розвитку наукової культури здобувачів, а й формуванню активної, відповідальної, креативної особистості ‑ здатної мислити критично, діяти активно та бути готовою до викликів сучасного світу. Здобувачі мають змогу опублікувати свої статті у збірнику (відповідальний редактор ‒ доцент І. А. Гречишкіна).
Працює гурток «Територія професійного зростання», у межах якого здобувачі освіти мають можливість удосконалювати професійні навички, реалізовувати авторські ідеї, обговорювати актуальні педагогічні теми, брати участь у тренінгах, майстер-класах і творчих проєктах (керівник ‒ доцент Л. О. Варяниця).
Творча робота із здобувачами спрямовується на їхню підготовку та участь у різноманітних творчих заходах («Алло, ми шукаємо таланти», «Конкурс педагогічної майстерності», «Педагогічні читання», екскурсії містом тощо), Всеукраїнських студентських олімпіадах та конкурсах.
Функціонує «Школа молодого дослідника» для здобувачів різних років навчання під керівництвом викладачів кафедри.
Професійний розвиток і можливості неформальної освіти
Кафедра активно сприяє формуванню та розвитку професійних компетентностей здобувачів освіти шляхом поєднання формальної та неформальної освіти.
У межах освітнього процесу пропонуються такі можливості:
- доступ до актуальних онлайн-ресурсів і платформ для самостійного навчання та підвищення кваліфікації, зокрема:
Prometheus
EdEra
Всеосвіта
Академія інноваційного розвитку освіти
Академія цифрового розвитку
«Дія. Цифрова освіта»
Duolingo
- участь у вебінарах, майстер-класах, тренінгах за участі провідних фахівців та практиків;
- індивідуальні консультації й супровід щодо вибору додаткових освітніх програм та ресурсів;
- співпраця з професійними спільнотами, участь у форумах та конференціях різного рівня;
- можливість інтеграції результатів неформального навчання в дослідницькі й практичні проєкти.
Корисні покликання
- Google Scholar – інструмент для пошуку наукових джерел, який надає можливість знайти статті, дисертації, книги та інші публікації в повному тексті.
- Ukrainian Citation Index (OUCI) – пошук наукових джерел і аналіз цитувань між публікаціями.
- Бібліометрика української науки – Бібліометричний профіль вченого – декларація про наукову діяльність.
- ClarivateAnalytics українською – Записи вебінарів: Пошук та аналіз літератури у Web of Science; Доступ до платформи Web of Sciencе та як опублікуватися у виданні, що індексується Web of Science та ін.
- ResearchGate – глобальна наукова платформа, яка дозволяє отримувати доступ до публікацій, встановлювати професійні зв’язки та ділитися результатами досліджень.
Безкоштовних онлайн-програм і сервісів для перевірки тексту на плагіат, які можна використовувати для самоперевірки:
- Plagiarism Detector – інструмент, який дозволяє перевірити текст до 1000 слів без реєстрації. Показує відсоток унікальності та джерела збігів.
- Small SEO Tools – PlagiarismChecker – один із найпопулярніших безкоштовних сервісів. Можна вставити текст або завантажити файл. Дає звіт з посиланнями на джерела збігів.
- PlagScan (обмежено безкоштовно) – надає можливість перевірки невеликого обсягу тексту безкоштовно після реєстрації. Професійний інструмент, який використовують в університетах.
- Plag.com.ua – перевірка на плагіат, де користувачі можуть отримати показники плагіату безкоштовно (у тому числі роботи на 100 сторінок). Дозволяє виявити рівень ризику плагіату, відсоток схожості, перефразування, неправильні цитування, збіги.
- Plagiarism Checker by PrePost SEO – безкоштовний сервіс з обмеженням на обсяг тексту. Дає чіткий звіт і показує унікальність тексту.
Робота з партнерами та стейкхолдерами
Кафедра розвитку дитини раннього і дошкільного віку активно співпрацює з вишами-партнерами, зокрема: Жешувський університет (Жешув, Республіка Польща), Університет імені Адама Міцкевича (Познань, Республіка Польща), ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, Глухівський національний педагогічнийуніверситет імені Олександра Довженка, Луганський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти та ін. Науковці єднаються у межах проведення конференцій, круглих столів, майстер-класів, вебінарів тощо.
Після другого переміщення університету у 2022 через повномасштабну війну було налагоджено роботу з закладами дошкільної освіти Полтавщини, зокрема: ЗДО №10 Лубенської міської ради «Сонечко», ЗДО №17 Лубенської міської ради «Золотий ключик», ЗДО №8 Лубенської міської ради «Капітошка» тощо. Адміністрація та працівники закладу виступають і у ролі стейкхолдерів освітньої програми «Дошкільна освіта» (ОС «бакалавр», магістр», і як фахівці-практики, які готові поділитися та обмінятися досвідом.
17.11.2025


