Можливості інклюзивної освіти в ЛНУ
3.12.2015
Проректор з науково-педагогічної роботи Бабічев О.І. розповів про можливості інклюзивної освіти в ЛНУ для студентів з особливими освітніми потребами.
Відзначення Міжнародного дня інвалідів спрямовано на привернення уваги до проблем людей з обмеженими можливостями, захисту їх гідності, прав та свобод, посилення уваги суспільства до переваг, які воно отримує від участі інвалідів в політичному, соціальному, економічному та культурному житті.
В Україні проживає більше 2,6 млн. громадян з обмеженими фізичними можливостями. При цьому спостерігається тенденція до збільшення кількості осіб, яким необхідно надати належні умови для життєдіяльності та інтеграції в суспільне життя.
Напередодні Міжнародного дня інвалідів ми поспілкувалися з проректором з науково-педагогічної роботи Бабічевим О.І.
- Олександр Іванович, розкажіть, що в нашому університеті вже зроблено для навчання людей з особливими освітніми потребами?
Серед пріоритетів діяльності Луганського національного університету імені Тараса Шевченка надзвичайно важливим завданням є робота над вирішенням питань рівного доступу до освіти молоді з обмеженими можливостями. Станом на 15 листопада 2015 року у нас навчається на всіх курсах інвалідів – 55 осіб (порівняно з 2014-15 навчальним роком – 101 особа) (виїхало до м. Старобільська – 74 особи).
Зменшення числа студентів з особливими освітніми потребами спричинено тим, що значна кількість фізично не змогла виїхати з окупованих територій. Хтось виїхав до інших областей, навіть країн.
Але зараз активно ведеться робота з залучення на навчання більшої кількості абітурієнтів і в тому ж числи пільгових категорій.
Основою здобуття вищої освіти в нашому університеті є ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію молоді та забезпечує рівне ставлення до всіх студентів, але створює сприятливі умови для тих, хто має особливі освітні потреби. Наша мета – задовольняти освітні, емоційні, соціальні та інші потреби наших студентів відповідно до потреб особистостей.
- Як зараз складаються справи у напрямку інклюзивної освіти?
Наш університет в числі перших в Україні розпочав реалізацію повноцінного проекту з інклюзії в навчальний простір студентів з тяжкими порушеннями опорно-рухового апарату, зору і слуху.
В університеті з 2010 року відділом з питань реабілітації студентів з особливими освітніми потребами розроблена і функціонує система супроводу студентів з особливими потребами. Фахівці відділу надають студентам психологічний (в тому числі допомога в подоланні труднощів, які виникають під час навчання), реабілітаційний, соціокультурний, фізкультурно-оздоровчий супровід, допомагають в організації зручного середовища проживання і навчання, функціонують кабінети соціально-правової допомоги та професійної реабілітації. В університеті діють соціальні гарантії та пільги для студентів з особливими потребами.
В ЛНУ реалізується комплексна програма освіти та фахової підготовки осіб з особливими потребами.
- Як бути тим студентам, хто не в змозі доїхати на навчання або для цього є перешкоди фізичного характеру?
На основі досвіду європейських вишів та США, у ЛНУ імені Тараса Шевченка створена унікальна система дистанційного навчання. Розробкою займалася спеціально створена Лабораторія дистанційного навчання, яка і сьогодні постійно удосконалює систему.
На сьогоднішній день навчальний процес організований в очно-дистанційній формі, яка надає можливість якісно вести підготовку фахівців протягом усього навчального року, але не потребує постійної присутності студента в аудиторії, що є нагальною потребою для студентів з особливими потребами.
До кожного з таких студентів в ЛНУ особливий підхід. Наприклад, для тих, хто не має можливості приїжджати на сесію, навчання організовано тільки у дистанційному форматі, а ті, хто навпаки можуть приїхати на заняття, відвідують їх декілька разів на рік. Така форма забезпечує якісну підготовку фахівців протягом усього навчального року.
- Чи є на сьогодні якісь об’єктивні труднощі для тих студентів пільгової категорії, які все ж таки вступили до денної форми навчання або приїздять на сесійний період?
Безперечно є такі перешкоди. Якщо у Луганську будівлі, а це й навчальні корпуси, й гуртожитки, й спеціалізовані центр, були адаптовані до переміщення людей, наприклад, у візках (були облаштовані пандуси, поручні, встановлені ліфти) то за умови знаходження в евакуації, нажаль, ми не можемо так швидко пристосувати наявні приміщення. Але робота в цьому напрямку ведеться постійно.
- Але за будь-яких умов, навчання у ЛНУ є гарною перспективою для молоді?
Академічна пропозиція Луганського національного університету імені Тараса Шевченка охоплює більше 360 напрямів підготовки, спеціальностей і професій. Серед них 25 – педагогічні. Щорічно навчальний заклад випускає близько 10 тисяч фахівців для різних галузей і сфер суспільної діяльності різного рівня. Університет повністю забезпечує висококваліфікованими співробітниками освітню сферу східних регіонів країни.
ЛНУ – один з перших вітчизняних вишів, який перейшов на європейські стандарти в освіті, тим самим значно випередивши багато вищих навчальних закладів країни в цьому напряму.
На сьогодні ЛНУ – єдиний університет, який успішно двічі пройшов процедуру зовнішнього оцінювання діяльності вишу і підтвердив свій міжнародний статус, в результаті якого європейські експерти відзначили, що ЛНУ рухається в напрямку динамічного розвитку згідно стратегіям, продиктованими кращими ВНЗ Європи.
Диплом Луганського національного університету – це персональний престиж і гарантія успіху кожного нашого випускника. Це один зі стартових документів, який відкриває перспективи легкого кар’єрного зростання від студентської лави до престижних посад.
- Олександр Іванович, і на останок, що б Ви хотіли сказати з приводу Міжнародного дня інвалідів?
Безумовно, цей день неможливо назвати святковим, однак він підкреслює необхідність досягнення повного забезпечення рівних прав інвалідів та їх участі в житті суспільства.
Міжнародний день інвалідів – це день підведення підсумків про виконану роботу для цієї категорії громадян, аналізу фактичного положення людей з особистими потребами в суспільстві та визначення планів щодо покращення їхнього життєвого рівня.
Прес-центр ЛНУ