Засідання наукового гуртка «Інноваційні технології навчання географії»
30.5.2025
29 травня на кафедрі хімії, географії та наук про Землю відбулося засідання наукового гуртка «Інноваційні технології навчання географії».
Заслухано дві доповіді магістранток спеціальності «Середня освіта (Географія)» – Віри БОНДАРЧУК та Світлани БОГАСЛАВСЬКОЇ.
Доповідь пані БОНДАРЧУК було присвячено впровадженню на уроках географії моделі «перевернутого класу». Перевернутий клас (англ. «Flipped classroom») – це метод активного навчання, який відрізняється від традиційного тим, що теоретичний матеріал вивчається самостійно до початку уроку (як правило, за допомогою інформаційних і комунікаційних технологій: відеолекції, аудіолекції, інтерактивні матеріали тощо), а час на уроці виділяється на виконання завдань, вправ, проведення лабораторних і практичних досліджень, індивідуальні консультації вчителя. Пані БОНДАРЧУК навела конкретні приклади використання моделі «перевернутого класу» на уроках географії під час вивчення теми «Глобальні зміни клімату». Сильним моментом виступу стала жвава взаємодія з аудиторією. Доповідачка провокувала дискусію, залучаючи слухачів до обговорення. Слухачі ставили доволі гострі питання, а саме:
- Чи не здається вам, що «перевернуте навчання» – це спосіб перекласти роботу вчителя на плечі учнів, щоб вчитель міг спокійно пити каву на уроках?
- Як уникнути ситуації, коли половина класу «забула» переглянути відео за темою уроку вдома, і урок географії провалився?
- Як переконатися вчителя-«традиціоналіста», який «довіряє» тільки крейді та дошці, що «перевернуте навчання» – це не «модна забава», а ефективна технологія навчання?
- Якби вам довелося створити «перевернутий клас» для вивчення географії Антарктиди, як би ви заохотили учнів досліджувати цю тему вдома, щоб вони не просто ознайомилися із навчальним матеріалом, але й відчули себе справжніми полярниками?
Доповідь іншої учасниці – пані БОГАСЛАВСЬКОЇ – було присвячено формувальному оцінюванню на уроках географії. Доповідачка зазначила, що формувальне оцінювання є новацією сучасної школи. Таке оцінювання використовується для моніторингу прогресу учнів у реальному часі. Доповідачка ознайомила присутніх із техніками формувального оцінювання, які можна застосовувати на уроках географії. Вона докладно розповіла про техніки словесного оцінювання, а також про різноманітні сервіси для проведення формувального оцінювання, такі як: Triventy, Kahoot, OnlineTestPad, Plickers, Онлайн-тести «На Урок», LearningApps, Socrative, Quizizz, Wordwall. Наприкінці доповіді пані БОГАСЛАВСЬКА запропонувала аудиторії поділитися своїми думками щодо необхідності впровадження формувального оцінювання у навчальний процес, спитавши присутніх, чи вважають вони формувальне оцінювання проявом турботи про учнів, чи таке оцінювання є черговою «модною педагогікою», яка зникне через кілька років? Це запитання викликало жваву дискусію. Присутній на засіданні гуртка стейкхолдер, кандидат географічних наук, вчитель географії і громадянської освіти Кремінського ліцею № 5 Кремінської міської ради Луганської області; керівник наукового товариства учнів Кремінської міської ради Луганської області; вчитель вищої категорії, вчитель-методист, відмінник освіти України пан Павло ВІРЧЕНКО висловив критичні думки щодо необхідності впровадження формувального оцінювання у навчальний процес. Пан ВІРЧЕНКО зокрема зазначив, що, на його думку, формувальне оцінювання може перетворити урок на шоу з фідбеком замість навчання; що це спосіб «підсолодити» учням їхні невдачі, замість того, щоб чітко сказати: «Друже, ти нічого не знаєш про Африку…». Інші присутні висловилися «за» впровадження формувального оцінювання у навчальний процес, назвавши його справжньою «освітньою еволюцією». Прихильники формувального оцінювання також запропонували підходи, що мають переконати вчителів-«традиціоналістів», які вважають, що оцінка «2» – найкращий «мотиватор» для учнів, перейти на формувальне оцінювання. Крім того, учасники ділилися власними «фірмовими» прийомами формувального оцінювання, які змусили їхніх ледачіх учнів «загорітися» інтересом до географії.
Присутні подякували доповідачкам за їх чудові виступи та готовність поділитися досвідом і цікавими напрацюваннями, завдяки яким засідання гуртка пройшло на високому рівні, ставши цінним майданчиком для професійного зростання кожного учасника.
Кафедра хімії, географії та наук про Землю


