Засідання наукового гуртка
8.5.2025
08 травня на кафедрі хімії, географії та наук про Землю відбулося засідання наукового гуртка «Інноваційні технології навчання географії».
Випускниця магістратури 2025 р. за спеціальністю «Середня освіта (Географія)» Ольга НІКІТЮК провела тренінг на тему «Вирішення відкритих завдань на уроках географії». Доповідачка зазначила, що загалом є два типи завдань: закриті та відкриті. Закриті завдання мають чітку умову. В умові є все, що потрібно для вирішення такого завдання, нічого зайвого немає. Як правило, один спосіб рішення та одна правильна відповідь. На вирішенні переважно таких завдань й побудовано шкільну освіту. Фактично це навіть не завдання, а вправи щодо відпрацювання деяких інтелектуальних навичок, наприклад навичок застосування формул. Але у житті таких завдань практично немає! А ті, які зустрічаються, комп’ютер вирішує набагато швидше, ніж людина. Пані Нікітюк акцентувала увагу на тому, що життя сповнене відкритих завдань: з нечіткими, розпливчастими, до кінця незрозумілими умовами, з можливістю застосувати різні підходи до їх вирішення. Та й відповідь може бути спірною, неоднозначною, не єдиною: побудувати новий міст, виготовити верстат, вилікувати людину і навіть знайти собі нареченого чи наречену – будь-яка з цих справ вимагає вміння бачити та вирішувати відкриті завдання. Отже, відкриті завдання – це завдання, які не мають єдиного правильного рішення. Відкриті завдання відображають складність реального світу, у якому рідко є прості відповіді.
Доповідачка запропонувала присутнім спробувати вирішити деякі відкриті завдання, які вона пропонує учням на уроках географії. Члени гуртка сприйняли цю пропозицію із задоволенням. Було висловлено велику кількість цікавих, креативних та навіть жартівливих ідей до вирішення кожного відкритого завдання, запропонованого доповідачкою. Отже, виявилося, що відкриті завдання цікаві не лише для дітей, але й для дорослих!
По закінченні доповіді учасники активно залучилися до обговорення. Було зазначено, що для того, щоб бути щасливим та успішним, потрібно бути креативним, а відкриті завдання якраз і виступають найважливішим інструментом розвитку креативного мислення. Було висловлено сподівання, що відкриті завдання будуть частіше застосовуватися у процесі навчання географії. Завдяки цьому процес навчання стане більш цінним та цікавим для учнів.
Найкраще ілюструє враження членів гуртка від тренінгу такий вислів одного із учасників: «Основним недоліком відкритих завдань є те, що коли-небудь вони закінчуються…».
Кафедра хімії, географії та наук про Землю


